Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33925
Title: علاقة إدراك المناخ المدرسي بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية بمدينة تقرت_
Authors: رويم, فايزة
دباغ, سارة
تامة, انتصار
Keywords: التمنر
المناخ
الادراك
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين المناخ المدرسي والتنمر لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، وذلك من خلال معرفة واقع كل من المناخ المدرسي والتنمر في البعض من متوسطات مدينة تقرت، كما تسعى إلى معرفة الفروق فيمستوى إدراك المناخ المدرسي والتنمر تعزى لمتغير الجنس والمستوى الدراسي. وكانت التساؤلات المطروحة في هذه الدراسة كالاتي: 1- مامستوى إدراك تلاميذ المرحلة المتوسط لواقع المناخ المدرسي ؟ 2- مامستوى إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط للتنمر المدرسي؟ 3- هل توجد علاقة ارتباطيه بين المناخ المدرسي والتنمر كما يدركه تلميذ المرحلة المتوسطة؟ 4- هل توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط للمناخ المدرسي حسب الجنس؟ 5- هل توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط للتنمر المدرسي حسب الجنس؟ 6- هل توجد فروق دالة إحصائيا في إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط لمستوى المناخ المدرسي حسب المستوى الدراسي؟ 7- هل توجد فروق دالة إحصائيا في إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط للتنمر المدرسي حسب المستوى الدراسي؟ تم تطبيق هذه الدراسة على عينة قوامها (130 ) تلميذ وتلميذة من مدينة تقرت وذلك خلال السنة الدراسية 2022-2023، حيث اعتمدت الطالبتان على استبيانين، الأول خاص بالمناخ المدرسي وهو خاص بالصولي إيمان (2013-2014)، أما الاستبيان الثاني فهو خاص بالتنمر المدرسي من إعداد القضاة والصبحيين (2013)، وتم استخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في النسب المئوية واختبار ت لعينتين مستقلتين و تحليل التباين, وبعد إجراء هذه الدراسة تم الوصول إلى النتائج التالية: 1- توجد فروق دالة إحصائيا لصالح المناخ المدرسي الايجابي . 2- توجد فروق دالة إحصائيا لصالح التنمر المدرسي منخفض 3- توجد علاقة ارتباطية سالبة بين المناخ المدرسي والتنمر المدرسي كما يدركه تلاميذ مرحلة المتوسط. 4- عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى إدراكتلاميذ مرحلة المتوسط للمناخ المدرسي حسب الجنس. 5- عدم فروق دالة إحصائيا في مستوى إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط للتنمر المدرسي حسب الجنس. 6- عدم وجود فروق دالة إحصائيا في إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط لمستوى المناخ المدرسي حسب المستوى الدراسي. 7- عدم وجود فروق دالة إحصائيا في إدراك تلاميذ مرحلة المتوسط للتنمر المدرسي حسب المستوى الدراسي.
The currentstudyaims to reveal the Relationship betweenschoolclimate and bullyingamong middleschoolstudents، by knowing the reality of bothschoolclimate and bullying in some middle schools ofTouggourt city. It also seeks to find out the differences in the level of awareness of the school climate and bullying due to the gender variable and the academic level. The questions raised in this study were as follows: 1- What is the level of awareness of middle school students of the reality of the school climate? 2- What is the level of awareness of middle school students of school bullying? 3- Is there a correlation between the school climate and bullying as perceived by a middle school student? 4- Are there any statistically significant differences in the level of perception of the school climate among middle school students by gender? 5-Are there any statistically significant differences in the level of perception of school bullying among middle school students by gender? 6-Are there any statistically significant differences in the average students ' perception of the school climate level by academic level? 7-Are there any statistically significant differences in the perception of school bullying among middle school students by academic level? This study was applied to a sample of (130) male and female students from the city of Touggourtduring the academic year (2022-2023)،where the two students relied on two questionnaires، the firstis specific to the school climate، which is specific to soli iman (2013-2014)، and the second questionnaire is specific to school bullying prepared by judges and Elsobhiyine (2013)، and after conducting this study، the following results were reached: 1- There are statistically significant differences in favor of a positive school climate. 2-There are statistically significant differences in favor of low school bullying. 3-There is a negative correlation between the school climate and school bullying as perceived bymiddle school students. 4-There are no statistically significant differences in the level of awareness of students of the middleschool of the school climate by gender. 5-There are no statistically significant differences in the level of awareness of school bullying among middle school students by gender. 6-There are no statistically significant differences in the middle school student’s perception of theschool climate level by academic level. 7-There are no statistically significant differences in the middle school students ' perception of school bullying by academic level.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33925
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tama-intisar.pdf1,6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.