Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33941
Title: أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية عند أطفال الروضة من وجهة نظر المربيات -دراسة إستكشافية ببعض رياض الأطفال بمدينة تقرت-
Authors: خلادي, يمينة
سوداني, إكرام
Keywords: أساليب التعامل
المشكلات السلوكية
مربيات رياض الأطفال
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات ومعرفة الفروق الممكنة في ذلك حسب متغيرات الشهادة و الخبرة .ولدراسة الموضوع تم الإعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبيه الإستكشافي والمقارن . لجمع بيانات الدراسة تم تصميم إستبيان تم تطبيقه بعد التأكد من خصائصه السيكوميترية (الصدق, الثبات), وتمثلت عينة الدراسة الأساسية في (100)مربية رياض الأطفال بمدينة تقرت. بعد المعالجة الإحصائية بإستخدام برنامج (spss)النسخة (25)تم التوصل الى النتائج التالية : 1- يتصدر أسلوب اللوائح ترتيب أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات. 2- لا توجد فروق في ترتيب أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات تعزى لمتغير الشهادة (جامعية، تكوين مهني) 3- لا توجد فروق في ترتيب أساليب التعامل مع المشكلات السلوكية لأطفال الروضة من وجهة نظر المربيات تعزى لمتغير الخبرة ( 3 سنوات فأقل،3سنوات فأكثر) وإختتمت الدراسة بتفسير ومناقشة النتائج في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة وتقديم جملة من المقترحات الموجهة للعينة (المربيات) والمختصين والدارسين في مجال التخصص.
The current study aimed to identify the methods of dealing with the behavioral problems of kindergarten children from the point of view of educators and to know the possible differences in that according to the variables of degree and experience. To study the subject, the descriptive approach was relied on in its comparative exploratory style. To collect the data of the study, a questionnaire was designed and applied after verifying its psychometric characteristics (honesty, stability). After statistical treatment using the program (spss) version (25), the following results were reached: 1- The method of regulations is at the forefront of the methods of dealing with behavioral problems of kindergarten children from the point of view of educators. 2- There are no differences in the order of methods of dealing with behavioral problems for kindergarten children from the point of view of educators due to the variable of degree (university, vocational training). 3- There are no differences in the arrangement of methods of dealing with behavioral problems for kindergarten children from the point of view of educators due to the variable of experience (3 years or less, 3 years and more). The study concluded by explaining and discussing the results in light of the theoretical aspect and previous studies, and presenting a number of proposals directed to the sample (nannies), specialists, and students in the field of specialization.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33941
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soudani-ikram.pdf2,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.