Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34028
Title: علاقة التنظيم الانفعالي بإيذاء الذات غير الانتحاري لدى عينة من طلبة الجامعة -ورقلة-
Authors: بلحسيني, وردة
عمارة, عائشة
Keywords: التنظيم الانفعالي
إيذاء الذات غير الانتحاري
طلبة الجامعة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة التنظيم الانفعالي بإيذاء الذات غير الانتحاري لدى طلاب الجامعة ,ودلالة الفروق في التنظيم الانفعالي و إيذاء الذات غير الانتحاري تبعًا لمتغير {الجنس, الحالة الاجتماعية, التخصص الدراسي}, لدى عينة الدراسة, وذلك من خلال اختبار صحة الفرضيات الآتية: الفرضية الأولى:توجد علاقة ارتباطية بين التنظيم الانفعالي وإيذاء الذات غير الانتحاري لدى طلبة الجامعة. الفرضية الثانية:توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلبة في كل من إيذاء الذات غير الانتحاري والتنظيم الانفعالي تعزى لمتغير الجنس ذكور/إناث. الفرضية الثالثة:توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلبة في كل من إيذاء الذات غير الانتحاري والتنظيم الانفعالي تعزى لمتغير الحالة الاجتماعية متزوج/أعزب. الفرضية الرابعة:توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلبة في كل من إيذاء الذات غير الانتحاري والتنظيم الانفعالي تعزى لمتغير التخصص أدبي/علمي. وتتحدد الدراسة الحالية بالطلبة الجامعيين لجامعة قاصدي مرباح لولاية ورقلة -بالجزائر- للعام الدراسي (2022/2023)م. ولتحقيق هدف الدراسة و اختبار صحة فرضياتها استخدمت الباحثة مقياسين وهما:"التنظيم الانفعالي" من إعداد "جارنفسكي و كرايج" ترجمة "عفانة"(2018) الذي اشتمل على (36)فقرة, ومقياس "تشخيص سلوك إيذاء الذات" من إعداد" زينب محمود الشقير" (2019)الذي يشتمل على (52)فقرة, واعتمدت المنهج الوصفي, كما طبقت الدراسة على عينة قوامها (125) طالبًا و طالبة من جامعة قاصدي مرباح, وقد تم اعتماد المنهج الوصفي في هذه الدراسة كونه المنهج الملائم لطبيعة المشكلة وأهدافها. وقد أسفرت نتائج الدراسة على مايلي: - العلاقة بين التنظيم الانفعالي وإيذاء الذات غير الانتحاري هي علاقة عكسية ضعيفة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجة التنظيم الانفعالي تعزى لمتغير(الجنس) لدى طلبة جامعة ورقلة. - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في التنظيم الانفعالي حسب متغير الحالة الاجتماعية متزوج/أعزب. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التنظيم الانفعاليبين الطلبة ذوي التخصص الأدبي و ذوي التخصص العلمي. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إيذاء الذات غير الانتحاري بين الطلبة الذكور والإناث ولصالح الطلبة الإناث. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إيذاء الذات غير الانتحاري بين الطلبة المتزوجين والطلبة العزاب. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إيذاء الذات غير الانتحاري بين الطلبة ذوي التخصص الأدبي و ذوي التخصص العلمي ولصالح الطلبة ذوي التخصص العلمي. وقد تم تفسير ومناقشة تفسير ومناقشة النتائج من خلال الدراسات السابقة والإطار النظري للدراسة وتبقى هذه النتائج في حدود الدراسة و منهجها وعينتها.
.The current study aimed to identify the relationship of emotional regulation with non-suicidal self-harm among university students, and the meaningful of the differences in the emotional regulation and self-harm according to the variables {gender, marital status, academic field}, on the study sample by testing the validity of the following hypotheses: The first hypothesis: There is a relationship between emotional regulation and self-harm among university students. The second hypothesis: There are statistically significant differences between the mean scores of students in both self-harm and emotional regulation due to the gender variable males/females. The third hypothesis: There are statistically significant differences between the mean scores of students in both self-harm and emotional regulation due to the marital status variable married/single. The fourth hypothesis: There are statistically significant differences between the mean scores of students in both self-harm and emotional regulation due to the academic specialization variable literary/scientific. The current study is applied on the undergraduate students of KasdiMerbah University in the state of Ouargla - Algeria - for the academic year (2022/2023). In order to achieve the aim of the study and test the validity of its hypotheses, the researcher used two scales: "Emotional regulation" prepared by "Jarnovsky and Craig" translated by "Afanah" (2018), which included (36) paragraphs, and the scale "Diagnosing self-harm behavior." Prepared by "Zainab Mahmoud Al-Shugair" (2019), which includes (52),paragraphs, and adopted also the descriptive approach. The study was applied to a sample of (125) male and female students from QasdiMerbah University. The descriptive approach was adopted in this study because it is the appropriate one to the nature of the problem and its objectives. The study led to the following results: • The relationship between emotional regulation and self-harm is weakly inverse. • There are no statistically significant differences in the average degree of emotional regulation due to the variable (gender) among the students of the University of Ouargla. • There are no statistically significant differences in emotional regulation according to the marital status variable, married/single. • There are no statistically significant differences in emotional regulation between students with a literary specialization and those with a scientific specialization. • There are statistically significant differences in self-harm between male and female students, and this in favor of female students. • There are no statistically significant differences in self-harm between married and single students. • There are statistically significant differences in self-harm between students with literary specialization and those with scientific specialization, and this in favor of students with scientific specialization. The results have been interpreted and discussed through previous studies and the theoretical framework of the study, and these results remain within the limits of the study ,its methodology, and its sample.
Description: علم النفس عيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34028
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amara-aicha.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.