Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34060
Title: أثر الإشهارالإذاعيعلى السلوك الاستهلاكي لدى الجمهــور ( إذاعة ورقلة الجهوية نموذجا )
Authors: قوي, بوحنية
فقيه, سمير
Keywords: الإشهار الإذاعي
السلوك الاستهلاكي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تتناول هذه الدراسة الميدانية موضوع " أثر الإشهارالإذاعي لدى السلوك الاستهلاكي لدى الجمهور "إذاعة ورقلة الجهوية نموذجا ، وهي تنتمي إلى الدراسات الوصفية والتي تسعى إلى التعرف على الظاهرة بطريقة تفصيلية ودقيقة، لهذا فقد تم اختيار المنهج المسحي باعتباره الأنسب لهذه الظاهرة،كماتهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير الإشهارالإذاعي لدى السلوك الاستهلاكي للجمهور ومدى فعاليته في طريقة توجيه أفكاره التي تدفع به لاقتناء المنتوجات التي يسمعها من خلال الإشهارالإذاعي ، بحيث تم الاعتماد على نظرية الإدراك الاجتماعيللإجابة على هذا الإشكال التالي : " ماهو أثر الإشهار الإذاعي على السلوك الاستهلاكي لدى الجمهور الورقلي " ؟ ولتحليل هذه الإشكالية قسمت إلى تساؤلات فرعية وهي: - مانوع الإشهار الذي تقدمه إذاعة ورقلة للجمهور الورقلي ؟ - هل تجد الرسالة الاشهارية المسموعة إقبالا لدى جمهور الإذاعات المحلية ؟ - كيف يؤثر الإشهار الإذاعي على سلوك المستهلك في مدينة ورقلة ؟ ومن الأدوات التي تم استخدامها لجمع البيانات الاستبيان فقد تم الاعتماد عليه كأداة لجمع البيانات لمسح آراء طلبة الإعلام و الاتصال بجامعة ورقلة و الذي احتوى على ثلاثةمحاور .و الذي وزع على العينة التي كان حجمها 60طالب. قامت هذه الدراسة على فصلين الفصل الأول تناول الإطار المنهجي للدراسة و يمثل الفصل الثاني و الأخير و الذي خصص للجانب الميداني للدراسة و عرض البيانات و تحليلها و تفسيرها ، حيث تمثلت نتائج الدراسة في : 1- يستمع الجمهور للإشهارالإذاعيالمبث على إذاعة ورقلة من كلا الجنسين والفئات العمرية بنسبة كبيرة . وذلك راجع إلى حسن اختيار وقت بث الإشهار الذي يناسب المستمع لمتابعته والاستماع إليه . 2- وجود تفاوت في درجات جذب الانتباه بين عناصر الومضة الاشهارية المبثة عبر اذاعة ورقلة الجهوية . واحتل نص الومضة الاشهارية المرتبة الأولى بنسبة 60.3 % . ونقص في عنصر الشخصيات في جذب انتباه المستمعين وكانت النسبة 22.3% . 3- استنتجنا أن مستوى الإشهارالمبث عبر إذاعة ورقلة الجهوية مقبول نوعا ما لدى الجمهور المتابع ومنهم من يرى أنه يرتقي إلى جيد .
This field study addresses the theme "Impact of radio publicity onconsumerbehaviour in the public". Radio and Regional Radio, which belongs to descriptive studies and seeks to identify the phenomenon in a detailed and accurate manner; Therefore, the survey curriculum has been selected as the most suitable for this phenomenon. The study also aims to determine the impact of radio publicity on the public's consumer behaviour and its effectiveness in the way in which its ideas drive it to acquire products it hears through radio publicity, So that social perception theory was relied upon to answer this following problem: "What is the impact of radio publicity on consumer behaviour in the paparazzi audience? To analyse this problem, it was divided into sub-questions What kind of publicity does Radio Ouargla provide to the press audience? - Does the audible message find an audience in local radio? - How does radio publicity affect consumer behaviour in Ouargla City? One of the tools used to collect data was the questionnaire, which was used as a data collection tool to survey the views of the University of Ouarghla's media and communication students, which contained three themes. Distributed to the sample of 60pupils, this study was based on two chapters. The first chapter dealt with the methodological framework of the study. The second and final chapter was devoted to the field aspect of the study and presentation, analysis and interpretation of the data. The results of the study were: The audience listens to radio broadcasts broadcast on radio and to a large proportion of both sexes and age groups. This is due to the good choice of airtime that is appropriate for the listener to follow and listen to. There is a discrepancy in the attraction of attention between the elements of the media flash broadcast on radio and regional obstacles. The flash text ranked first at 60.3%. The shortage of character component in attracting listeners' attention was 22.3%. We concluded that the level of publicity broadcast on radio and regional obstacles is somewhat acceptable to the follower audience, including those who consider it to be good. Key words: Impact, Radio Publicity, Consumer Behavior, Audience, Radio &Transportation
Description: تخصـــــص : سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34060
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fekih-samir.pdf778,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.