Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34065
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالزاوي, محمد الطيب-
dc.contributor.authorبوليفة, عبد القادر-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34065-
dc.descriptionتخصص الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة الأثر الذي تحدثه البرامج الكرتونية في تشكيل إيديولوجية المراهق الجزائري، ونظرا لطبيعة الدراسة اعتمدنا في بحثنا هذا على المنهج المسحي الذي يعد أحد أشكال البحوث الوصفية لمعرفة الأثر الذي من شأنه ترسيخ إيديولوجية معينة لشعوب العالم وللشعوب العربية الإسلامية خاصة، والتي تتكون من قيم ومعتقدات وتصورات ذهنية حول ذواتهم ومجتمعاتهم والبيئة المحيطة بهم. أجريت الدراسة على عينة من تلاميذ الطور المتوسط بولاية ورقلة (متوسطة سيد روحو، متوسطة عبد الحفيظ سنحضري) والتي تكونت من 80 فردا مستعينا بأداة الاستبيان في جمع المعلومات. وتم التوصل إلى أهم النتائج وهي : - تحتوي البرامج الكرتونية في مضمونها على بعض القيم الأخلاقية. - البرامج الكرتونية تعمل على غرس بعض القيم الاجتماعية. - هنالك بعض من أفلام الكرتون التي تعمل على تبيين المعتقدات الدينية الإسلامية وغرسها في المراهقين. - تقوم البرامج الكرتونية بإعطاء صورة ذهنية للمراهقين بنسبة متوسطة حول ذواتهم ومجتمعهم والبيئة المحيطة بهم.en_US
dc.description.abstractThis study aims to know the impact of cartoon programs in shaping the ideology of the Algerian teenager, and according to the nature of the study, we relied in this research on the survey method, which is one of the forms of descriptive research to know the impact that would consolidate a certain ideology for the peoples of the world and the peoples of Arab and Islamic countries in particular, which consist of Values, beliefs and mental perceptions about themselves, their societies and the surrounding environment. The study was conducted on a sample of middle school students in the state of Ouargla, which consisted of 80 individuals, using the questionnaire tool to collect information. The most important results that were reached: -Cartoon programs contain some moral values in their content. -Cartoon programs instill some social values. - There are some cartoon films that work on identifying Islamic religious beliefs and instilling them in adolescents. - -Cartoon programs gives a mental image to teenagers, in an average proportion, about themselves, their society, and the environment around them.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectبرامج كرتونيةen_US
dc.subjectرسوم متحركةen_US
dc.subjectإيديولوجيةen_US
dc.subjectقيم أخلاقيةen_US
dc.subjectقيم اجتماعيةen_US
dc.subjectمعتقدات دينيةen_US
dc.subjectتصورات ذهنيةen_US
dc.subjectالمراهقen_US
dc.titleأثر البرامج الكرتونية في تشكيل أيديولوجية المراهق الجزائري دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ متوسطتي سيد روحو وعبد الحفيظ سنحضري بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boulifa-abdelkader.pdf439,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.