Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34110
Title: دافعيةالتعلموعلاقتهابالتلكؤالأكاديميلدىتلاميذالسنةثانيةثانوي " دراسةميدانيةعلىعينةمنتلاميذمرحلةالثانويةبمدينةالمقارين والحجيرة"
Authors: بن الزين,نبيلة
باشي, فاطمة
الصافي, بسمة
Keywords: دافعية التعلم
التلكؤ الأكاديمي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة علاقة دافعية التعلم بالتلكؤ الأكاديمي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة المقارين والحجيرة، والكشف عن الفروق في دافعية التعلم لدى عينة الدراسة باختلاف التخصص الدراسي. تكونت عينة الدراسة من (200) تلميذ وتلميذة من ثانويات مدينة المقارين والحجيرة تم اختيارهم بطريقة العشوائية الميسرة. حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي لملائمته لطبيعة الموضوع. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد في جمع البيانات على أداتين من أدوات القياس تمثلت في: مقياس دافعية التعلم لـ " يوسف قطامي" (1989)، ومقياس التلكؤ الأكاديمي لـ " سميرة ميسون" (2019)، وهذا ما بعد ما تم حساب بعض خصائصها السيكومترية للتأكد من صلاحيتهما للتطبيق، وبعد تطبيق أداتي الدراسة تم معالجة بيانتها إحصائيا باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)و أسفرت النتائج عن الآتي: ـ مستوى دافعية التعلم لدى أفراد عينة الدراسة مرتفع. ـ مستوى التلكؤ الأكاديمي لدى أفراد عينة الدراسة متوسط. ـ لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين دافعية التعلم والتلكؤ الأكاديمي لدى أفراد عينة الدراسة. ـ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التلكؤ الأكاديمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص الدراسي. وتم مناقشة وتفسير هذه النتائج في ظل التراث السيكولوجي والدراسات ذات الصلة بمتغيري الدراسة
The purpose of this study is to identify the relationship between learning motivation and academic delay in a sample of second year secondary students in city of Megarine and Elhadjira, And thus revealing the level of learning motivation and academic delay and also the importance of the correlation between the two variables of the study. In order to meet these objectives, the appropriate correlational descriptive approach was adopted on a sample of (200) girl and boy students chosen by an exhaustive survey method from the high schools of the city of Touggourt and To collect the data, we used two measurement tools: the motivation scale of Youssef Qatami" (1989), and the school delay scale of "Samira Maysoon" (2019). After having administered these tools to the sample of the study, the data were processed using the program (SPSS ) Statistics Package for Social Sciences. Our study led to the following results: - The level of learning motivation in the study sample is high. - The level of academic delay in the study sample is average. - There is no statistically significant correlation between learning motivation and academic delay in the study sample. - There are no statistically significant differences in academic delay in the study sample in favor of the school specialty variable. These results were discussed with reference to previous studies and theoretically written literature on the study variables
Description: الإرشاد والتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34110
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bachi-fatima..pdf2,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.