Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34130
Title: معوقات تطبيق نظام إدارة الجودة ( 9001 ISO) في المؤسسة الخدمية دراسة حالة مكتب الدراسات التقنية والأشغال التطبيقية Betta concept
Authors: بن زيد, ربيعة
قادري, كوثر
نسيل, حبيبة
Keywords: إدارة الجودة الشاملة
معوقات
إيزو9001
مؤسسة خدمية
Total Quality Management
ISO 9001
obstacles
Service organization
Issue Date: 19-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة الكشف عن الصعوبات والمشاكل التي تواجه المؤسسات الخدمية عند تطبيقها لمعايير نظام إدارة الجودة (ISO 9001)، باتخاذنا لمكتب الدراسة التقنية والأشغال التطبيقية بورقلة دراسة الحالة بالاعتماد على المقابلة. توصلت الدراسة إلى وجود بعض الصعوبات والمشاكل التي تعيق تطبيق معايير الإيزو (ISO 9001) بالمؤسسة، فمن وجهة نظر المدير ومسؤول إدارة الجودة، تعد كل من الصعوبات المالية والبشرية من حيث مقاومة التغيير من أكثر المشاكل التي تواجه تطبيق متطلبات الإيزو بالمؤسسة، بالإضافة إلى الصعوبات التقنية والتنظيمية بدرجة أقل، بينما يعد إشكال التكيف مع متطلبات معايير الإيزو (ISO 9001) وتغير الثقافة وضغط العمل من أهم المشاكل والصعوبات التى واجهت العمال عند تطبيقها نظام إدارة الجودة (ISO 9001) بالمؤسسة. فنظرا للأثر الايجابي لتطبيق نظام إدارة الجودة (ISO 9001) على الأهداف المستقبلية وإستراتيجية المؤسسة نوصي بضرورة توفير التدريب والتوعية المستمر لترسيخ ثقافة إدارة الجودة لدى عمالها مع المراجعة والتحسين وتشجيع المشاركة الفعالة للعمال في عملية تطبيق معايير الإيزو (ISO 9001).
This study aims to try to uncover the difficulties and the problems that faced theservice institutions, in their application of the (ISO 9001) quality management system standards, by taking the office of the technical studies and the applied works of Ouargla as a case study based on interviews. The study concluded that there are some difficulties and some problems that hinder the application of the ISO standards (ISO 9001) in the institution,from the manager and the supervisor of the quality management’s perspectives, both human and financial hardships,in terms of change resistance, are two of the biggest issues facing the application of the ISO requirements in the institution, in addition to the technical and the organisational difficulties to a smaller extent,the adjustment problem with the ISO standards requirements (ISO 9001), the cultural change and the work pressure are the main problems that faced the employees when applying the system of quality management in the institution. So, taking into account the positive impact the application of the quality management system (ISO 9001) has on the future targets and the stategy of the institution, we affirm the need to provide the ongoing training and the outreach to consolidate the culture of quality management and the ongoing awareness for its employees with the review, the improvement and also by encouraging the effective participation of the employees in the process of applying the ISO system standards (ISO 9001).
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34130
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kadri-nssil.pdf712,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.