Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34135
Title: أثر السلوك الاستباقي في تعزيز الاداء الابداعي دراسة ميدانية للمؤسسة الجهوية موبليس _ورقلة
Authors: صالحي, سميرة
صالحي, ليليا
قراش, هاجر
Keywords: سلوك إستباقي
سلوك ابداعي
إبداع
مديرية جهوية موبيليس- قسم ورقلة
residual behavior
creative behavior
creativity
regional
Issue Date: 17-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة لتحديد أثر السلوك الإستباقي في تعزيز الأداء الإبداعي -دراسة ميدانية في المديرية الجهوية موبليس - قسم -ورقلة - ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات، شملت (35) عبارة لجمع البيانات الأولية من عينة الدراسة التي بلغ عددها (45) مفردة، في ضوء ذلك جرى جمع وتحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية والإنسانية (SPPS)الاصدار، هذا وكان من أهم النتائج التي تم التوصل إليها: - اتضح من خلال الدراسة أن هناك مستوى تطبيق عالي لمفهوم السلوك الإستباقي لدى العاملين بالمؤسسة محل الدراسة؛ - هناك إهتمام بالسلوك الابداعي بالمؤسسة محل الدراسة بدرجة عالية؛ - لاتوجد فروق بين اجابات المبحوثين فيما يتعلق (الجنس، السن، الأقدمية، الوظيفة). في حين توجد فروق في متغير الشهادة العلمية؛ - العلاقة الإرتباطية بين السلوك الإستباقي كمتغير مستقل والأداء الإبداعي كمتغير تابع علاقة قوية ؛
This study aimed to determine the impact of proactive behavior in enhancing creative performance - a field study in the Regional Directorate of Mobilis - Department - Ouargla -, and to achieve the objectives of the study, the questionnaire was used as a main tool for data collection, which included (35) phrases for collecting primary data from the study sample, which numbered ( 45), in light of this, data were collected and analyzed and hypotheses tested using the Statistical Packages for Social and Human Sciences (SPPS) program, and this was one of the most important results that were reached: - It became clear through the study that there is a high level of application of the concept of empowerment among the employees of the institution under study. - There is a high degree of interest in creative behavior in the institution under study. - There were no differences between the respondents' answers regarding (gender, age, seniority, job). While there are differences in the educational degree variable; - The strong correlation between proactive behavior as an independent variable and creative behavior as a dependent variable;
Description: ادارة الاعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34135
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
salhi-Gerrach.pdf987,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.