Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34149
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبالحبيب,محسن-
dc.contributor.authorقريونة, رضا-
dc.date.accessioned2023-09-19T10:28:27Z-
dc.date.available2023-09-19T10:28:27Z-
dc.date.issued2023-06-18-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34149-
dc.descriptionادارة الاعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف على ما مدى تبني مؤسسة مطاحن الواحات لمفهوم أخلاقيات الأعمال، معرفة دور اخلاقيات العمل في خلق الميزة التنافسية. حيث تم استخدام أداة الاستبيان على عينة من مؤسسة مطاحن الواحات بتقرت، متمثلة في 114 عامل بالمؤسسة وقد تم توزيع 35استبيان واسترجاع 30 استبيان، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية؛ وفي نهاية الدراسة تم تقديم مجموعة من النتائج والتوصيات التي نرى انها ضرورية لخلق مستوى عالي من اخلاقيات الأعمال والميزة التنافسية، كذلك في مؤسسة مطاحن الواحات بتقرت منها: وجود علاقة بين ممارسة اخلاقيات الأعمال والميزة التنافسية؛ يسعى العمال في خلق ميزة تنافسية من خلال اخلاقهم في العمل؛en_US
dc.description.abstractThis study aims to investigate the extent to which the El Wahat Mills institution adopts the concept of business ethics and to understand the role of ethical behavior in creating a competitive advantage. The questionnaire tool was used on a sample of 114 employees from El Wahat Mills in Touggourt, with 35 questionnaires distributed and 30 returned. The data collected from the questionnaires were analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS), relying on means, standard deviations, and other statistical measures. At the end of the study, a set of results and recommendations were presented that are necessary to create a high level of business ethics and a competitive advantage, including the following for El Wahat Mills in Touggourt: - There is a relationship between practicing business ethics and a competitive advantage. - Employees strive to create a competitive advantage through their ethics at work.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح – ورقلةen_US
dc.subjectأخلاقيات الأعمالen_US
dc.subjectميزة تنافسيةen_US
dc.subjectتكلفةen_US
dc.subjectتميزen_US
dc.subjectجودةen_US
dc.subjectتطويرen_US
dc.subjectصدق و امانةen_US
dc.subjectنزاهة واخلاقen_US
dc.subjectاستقلاليةو استقامةen_US
dc.subjectbusiness ethicsen_US
dc.subjectcompetitive advantageen_US
dc.subjectcosten_US
dc.subjectdifferentiationen_US
dc.subjectqualityen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.subjecthonesty and integrityen_US
dc.subjectfairness and ethicsen_US
dc.subjectindependence and uprightnessen_US
dc.titleدور أخلاقيات الأعمال في خلق الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة مطاحن الواحات- تقرت-en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karyouna Ridha.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.