Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34309
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي الديني لدى الطلبة الجامعيين (الانستغرام أنموذجا) دراسة ميدانية على طلبة قسم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح- ورقلة -
Authors: صانع, رابح
مداني, السعيد
وذان, ياسين
Keywords: مواقع التواصل الاجتماعي
الوعي الديني
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدف هذه الدراسة الكشف عن دور مواقع التواصل الاجتماعي في تنمية الوعي الديني لدى الطلبة الجامعيين دراسة على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال، وللوصول إلى أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، والاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات، على عينة قصدية قدرها 80 طالبا، كما هدفت الدراسة محاولة الاجابة على التساؤل الرئيسي التالي: ما مدى مساهمة موقع الانستغرام في تشكيل الوعي الديني لدى الطلبة الجامعيين بجامعة قاصدي مرباح؟ ويتضمن الأسئلة الفرعية التالية: 1- ماهي عادات وأنماط استخدام الطلبة الجامعيين لموقع الانستغرام؟ 2- ماهي دوافع استخدام الطلبة الجامعيين لموقع الانستغرام؟ 3- ما هو دور الانستغرام في نشر الوعي الديني لدى الطلبة الجامعيين؟ وبعد القراءة الكمية والكيفية للنتائج المحصل عليها تم التوصل إلى عدة نتائج أبرزها: - أن أغلب المبحوثين يستخدمون موقع الانستغرام دائما لتنوع ميزاته، ولاكتساب الثقافة والمعرفة. - أغلب أفراد العينة يتابعون الحسابات الدينية، ويعتبرون أن الوعي الديني هو العلاقة بين المخلوق والخالق. - يرى أغلب الطلبة أن الحسابات الدينية رفعت من وعيهم الديني، كما زادت من تعزيز صلتهم بالدين. - تعتبر قيمة الصدق أكثر القيم التي نمتها الصفحات الدينية لدى أغلب المبحوثين، ساهمت المنشورات الدينية في تغيير السلوك السلبي. - يعتبر أغلب المبحوثين أن موقع الانستغرام ساهم في تشكيل الوعي الديني لديهم.
The aim of this study is to explore the role of social media platforms in developing religious awareness among university students. The study focuses on a sample of students from the Department of Media and Communication Sciences. The study employed a descriptive-analytical approach and utilized a questionnaire as a data collection tool. The sample consisted of 80 purposively selected students. The main research question addressed in this study is: "To what extent does Instagram contribute to shaping religious awareness among university students at Kassidi Merbah University?" The study also included the following sub-questions: What are the habits and usage patterns of university students regarding Instagram? What are the motives behind university students' usage of Instagram? What is the role of Instagram in disseminating religious awareness among university students? After quantitatively and qualitatively analyzing the results, several findings emerged, including: The majority of the respondents frequently use Instagram due to its diverse features and for acquiring culture and knowledge. Most participants follow religious accounts and perceive religious awareness as the relationship between the creature and the Creator. The majority of students believe that religious accounts have increased their religious awareness and strengthened their connection to their faith. Honesty is considered the most valued virtue promoted by religious pages among the respondents, and religious posts have contributed to changing negative behavior. The majority of respondents believe that Instagram has played a role in shaping their religious awareness.
Description: التخصص: اتصال جماهيري والوسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34309
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
madani-said.pdf2,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.