Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34375
Title: أثر الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات في المؤسسات الاقتصادية دراسة حالة مؤسسة سيترام – ورقلة
Authors: سعيدات, النجمي
بوتواتي, فوزية
زبيدي, هناء
Keywords: خدمات النقل
جودة الخدمات
مؤسسة سيترام ورقلة
الإدارة الالكترونية
Citram Ouargla Foundation
electronic management
transport services
service quality
Issue Date: 18-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر الإدارة الالكترونية في تحسين جودة خدمات المقدمة من طرف مؤسسة سيترام –ورقلة-، وتم استخدام استبيان كأداة لجمع المعلومات، واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بحيث بلغ عدد أفراد العينة المدروسة 26 مفردة موزعين بين الموظفين ، المشرفين والرؤساء، وتم تحليل البيانات الواردة في الاستمارة عن طريق استخدام البرنامج Excel والبرنامج الإحصائي (spss) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط، تحليل الانحدار المحدد المتعدد والبسيط وتم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها: تعتبر الإدارة الالكترونية عاملا مهما في تطور جميع المؤسسات بصفة عامة على مستوى تطبيق معايير جودة الخدمات،و بصفة خاصة على مؤسسة سيترام بورقلة، و أيضا يوجد ارتباط ذو دلالة إحصائية بين أبعاد الإدارة الالكترونية و جودة الخدمات.
The study aimed to identify the impact of electronic management in improving the quality of the provided services by Citram Foundation - Ouargla - A questionnaire was used as a tool for collecting information, and the distribution process was limited to a simple random sample method, so that the number of the studied sample was 26 individuals who are distributed to employees, supervisors, and chiefs. The data contained in the form were analyzed by using the Excel program and the statistical program (spss) based on arithmetic means, standard deviations and correlation coefficients. Simple and multiple determinant regression analysis, and a number of results were reached. The most important are: In general, electronic management is an important factor in the development of all institutions at the level of application of service quality standards, and in particular on Citram Foundation in Ouargla. There is also a statistically significant correlation between the dimensions of electronic management and the quality of services.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34375
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zoubaidi_boutwati.pdf3,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.