Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34721
Title: جماليات الصورة في شذرات صعب تأويل الهديل لـ " عبد الحميد إيزة"
Authors: خمقاني, فإيزة
غرايري, سميرة
Keywords: الشذرة
الصورة الفنية
الاستعارة
الرمز
fragment
représentation artistique
métaphore
symbole
Fragment
artistic image
metaphor
symbol meaning
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: الموسومة ب: صعب تأويل الهديل. وذلك من أجل الوصول إلى مفهوم الكتابة الشذرية (الكتابة المقطعية)حيث تطرقنا إلى تعريف واف لهذا الجنس الأدبي الحديث, ووجدنا أنها اسم على مسمى إذ تعتبر قطعا إبداعية ذات قيمة دلالية كبيرة كقطع الذهب تماما ، وبعد ذلك عرفنا الصورة الفنية عند القدامى والمحدثين ، لأن الغموض مازال يكتنفها و ملامحها في هذا العمل الإبداعي ظاهرة فحاولنا أن نلج إلى ذلك من خلال بابين تسعى هذه الدراسة للإجابة عن جملة من التساؤلات المتعلقة بشذرات عبد الحميد إيزة هامين، باب الاستعارة وباب الرمز واستخراج دلالاتهم من هذه الشذرات "صعب تأويل الهديلوقد زاوج البحث بين المنهجين الأسلوبي والسيميائي ،وذلك من أجل الوصول إلى جملة من النتائج المثمرة في هذا البحث.
Cette étude vise à répondre à plusieurs questions concernant les fragments d'Abdelhamid Izza intitulés "Difficulté d'interprétation des murmures". L'objectif est de comprendre le concept de l'écriture fragmentée (écriture morcelée) en explorant une définition complète de ce genre littéraire moderne. Nous avons découvert que ces fragments sont vraiment des pièces créatives d'une grande valeur sémantique, comparables à des morceaux d'or. Nous avons ensuite examiné la représentation artistique chez les anciens et les contemporains, car le mystère continue de les entourer et de les caractériser dans cette œuvre créative. Nous avons tenté d'aborder cela à travers deux aspects importants : la métaphore et le symbole, en extrayant leurs significations de ces fragments "Difficulté d'interprétation des murmures". La recherche a combiné les approches stylistique et sémiotique afin d'aboutir à plusieurs résultats fructueux dans cette étude.
This study seeks to answer a number of questions related to the fragments (writing in forms of fragments) of Abdulhamid Eiza tagged with difficulties to mean and to interpret the cooing. For the purpose to reach the concept of fragmentary writing (syllabic writing), where we touched on a full definition of this modern literary genre, and we found that it is aptly named as it is considered creative pieces of great semantic value, just like gold pieces. After that, we described the artistic image as it interpreted by the old writers and the modern onesThe artistic image is still ambiguous and its exact definition has not been defined. We seek in this to reveal the features of the image, because its concept is ambiguous, but its features in the creative work are visible and geese fragments here reveal these features to us. We tried to access that through two important chapters the first chapter: The metaphor and the sequence of the symbol and the extraction of their meanings from these fragments (difficult interpretation of cooing), and the research combined of the stylistic and semiotic approaches, in order to reach a number of fruitful results in this research.
Description: التخصص: أدب عربي حديث ومعاصر
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34721
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
غرايري سميرة.pdf485,55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.