Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34746
Title: تحليل القيم التربوية الواردة في كتاب التلميذ لمادة التربية الإسلامية للسنة الرابعة متوسط دراﺳﺔ‬ وصفية تحليلية لمحتوى كتاب التربية الاسلامية
Authors: سلام, بوجمعة
فلقت, الشيخ
Issue Date: 2023
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة نسب تكرارات القيم التربوية (الدينية، الاخلاقية، الاجتماعية، التاريخية، المعرفية) في كتاب التربية الإسلامية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط الصادر عن وزارة التربية الوطنية بتاريخ 2015 بالجزائر استخدمنا منهج تحليل المحتوى واتبعنا الخطوات التالية: 1- مجالات التحليل: حيث أن الطالب يقوم بتحليل كل الدروس المرفقة في كتاب تربية اسلامية سنة رابعة متوسط. 2- فئات التحليل: القيم الدينية، القيم الاجتماعية، القيم التاريخية، القيم الأخلاقية،القيم المعرفية المتضمنة في كتاب تربية اسلامية سنة رابعة متوسط. 3- وحدة التحليل : وهي كل الفقرات المتواجدة في كل درس من دروس كتاب التربية الاسلامية لسنة رابعة متوسط وتوصلت الدراسة إلى نتائج التالية: من خلال استقراءنا لمعطيات وعناصر القيم التربوية الإسلامية في كتاب السنة الرابعة متوسط، نجد أنّ القيم التربوية الدينية جاءت الأولى بتكرار بلغ (50 قيمة) بنسبة (38,75%) من مجموع عناصر القيم داخل الكتاب المدرسي. - القيم التربوية المعرفية بتكرار(37 قيمة) بنسبة (28,68%) - القيم التربوية التاريخية بتكرار ( 21قيمة) بنسبة (16,27%). - القيم التربوية الاجتماعية فجاءت بتكرار (12 قيمة) بنسبة (9,30%) - القيم التربوية الأخلاقية (بتكرار9 قيم) بـنسبة(6,97 %).
This study aimed to find out the percentages of repetitions of educational values (religious, moral, social, historical, and cognitive) in the Islamic Education Book for the fourth year of intermediate education issued by the Ministry of National Education in 2015 in Algeria. We used the content analysis approach and followed the following steps: 1- Areas of analysis: as the student analyzes all the lessons attached in the Islamic Education Book of the Fourth Year Intermediate. 2- Categories of analysis: religious values, social values, historical values, moral values, cognitive values included in an Islamic education book for the fourth year average. 3- The unit of analysis: it is all the paragraphs present in each lesson of the Islamic Education Book for the fourth intermediate year The study found the following results: Through our extrapolation of the data and elements of Islamic educational values in the fourth year average textbook, we find that the religious educational values came first with a frequency of (50 values) with a rate of (38.75%) of the total values elements in the textbook. - Cognitive educational values with repetition (37 values) with a rate of (28.68%) Historical educational values (21 values) with a frequency of (16.27%). The social educational values came with a frequency of (12 values) with a rate of (9.30%). Moral educational values (with 9 values repeated) with a rate of (6.97%)
Description: تخصص الأنظمة التعليمية والمناهج المدرسية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34746
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chikh-falkat-Doctorat (2).pdf14,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.