Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34758
Title: مشاهدة الفيديوهات القصيرة المضحكة "الميمز" وآثارها النفسية والاجتماعية على الطلبة دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: قانة, مسعود
جدي, جمعة
قميش, مريم
Keywords: الفيديوهات القصيرة
الميمز
الأثر
الآثار النفسية
الآثار الاجتماعية
طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة ورقلة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2023;
Abstract: جاءت هذه الدراسة بعنوان: مشاهدة الفيديوهات القصيرة المضحكة الميمز وآثارها النفسية والاجتماعية على الطلبة، ولقد تمحورت أسئلة الدراسة كالآتي: السؤال الرئيسي: إلى أي مدى يؤثر استخدام محتوى الميمز على الجوانب النفسية والاجتماعية لطلبة علوم الإعلام والاتصال لجامعة ورقلة؟  ماهي عادات وأنماط مشاهدة الفيديوهات القصيرة الميمز؟  ماهي الإشباعات المحققة لمحتوى الميمز على أفراد العينة؟  ماهي الانعكاسات النفسية والاجتماعية؟ وقد هدفت الدراسة إلى ما يلي:  معرفة عادات وأنماط مشاهدة الطلبة من خلال هذه المضامين.  التعرف على الإشباعات التي تحققها طلبة أفراد العينة من خلال مشاهدة مقاطع الميمز.  تحديد الانعكاسات النفسية والاجتماعية. وقد أجريت هذه الدراسة على 50 مفرد من طلبة جامعة ورقلة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، وفي هذا المسعى استخدمنا المنهج المسحي ، ولبلوغ نتائج البحث استخدمنا استمارة "استبيان" لجمع المعلومات من المبحوثين، وزعت الاستمارة على عينة قصدية،حيث تم تقسيم الاستمارة إلى ثلاث محاور، وبعد الدراسة الميدانية وتفسير النتائج المتحصل عليها من المبحوثين توصلت هذه الدراسة من مجموعة من الاستنتاجات نذكر منها :  أغلب المبحوثين أحيانا ما يشاهدون فيديوهات الميمز ,وأنهم يتابعونها أكثر من سنتين ,وأنه لا يوجد وقت مفضل لمتابعتها ,بل إنهم يتابعونها حسب الظروف .  كشفت الدراسة أنمن بينأكثر الإشباعات المحققة من استخدام محتوى الميمز هي الإشباعاتالترفيهية .  كشفت الدراسة بأن فيديوهات محتوى الميمزأثرت إيجابا بشكل كبير على تفكيرهم ونمط حياتهم.
This studywasentitled:Watchingfunny short videos, memes and theirpsychological and social effects on students. The study questions focused on the following: main question: To whatextentdoes the use of memes content affect the psychological and social aspects of media and communication science studentsat the University of Ouargla?  What are the habits and patterns of watching short memesvideos?  What are the satisfactions achieved for the content of memesamong the samplemembers?  What are the psychological and social repercussions? The studyaimed to the following:  Knowing the habits and patterns of studentswatchingthroughthese contents.  Identifying the satisfactions achieved by the students of the sample by watching clips of memes.  Determine the psychological and social repercussions. This studywasconducted on 50 studentsfrom the University of Ouargla, Faculty of Humanities and Social Sciences, and in thisendeavorweused the surveymethod, and to reach the results of the research, weused a "questionnaire" form to collect information from the respondents. The formwasdistributed to an intendedsample, where the formwasdividedintothree axes. After the fieldstudy and interpretation of the resultsobtainedfrom the respondents, thisstudyreached a set of conclusions, including:  Most of the respondentssometimeswatchvideos of memes, and theyfollowthem for more thantwoyears, and thatthereis no preferred time to followthem, but theyfollowthemaccording to circumstances.  The studyrevealedthatamong the most gratifications achievedfrom the use of memes content are recreational gratifications.  The studyrevealedthatvideos of memes content had a positive impact on theirthinking and lifestyle.
Description: التخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34758
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
djeddi-djemaa.pdf666,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.