Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34791
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن ساسي, عبد الحفيظ-
dc.contributor.authorخديمو, زينب-
dc.contributor.authorقروط, قــــــــــــــــــــــادة-
dc.date.accessioned2023-10-18T15:21:23Z-
dc.date.available2023-10-18T15:21:23Z-
dc.date.issued2023-06-19-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34791-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الثقافة التنظيمية بأبعادها )البعد القيم التنظيمية، بعد االعراف التنظيمية، البعد المعتقدات التنظيمية، البعد التوقعات التنظيمية( في تحقيق التميز التنظيمي بأبعادها )بعد القيادة، بعد الموارد البشرية، بعد جودة العمليات( في المديرية العملية لالتصاالت اتصاالت الجزائر ورقلة. لتحقيق ذلك اعتمدنا على أداة االستبيان لجمع البيانات، تم توزيع 80 استبانة على عينة عشوائية من العمال، واسترجاع 60 منها، ومعالجته عن طريق برنامج الحزمة اإلحصائية للعلوم االجتماعية spss نسخة .25 باالضافة الى مجموعة من األدوات واألساليب اإلحصائية توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: -وجود مستوى مرتفع البعاد الثقافة التنظيمية في مؤسسة اتصالت الجزائر -وجود مستوى مرتفع البعاد التميزالتنظيمي في مؤسسة اتصاالت الجزائر -هناك عالقة مرتفعة ذات داللة إحصائية عند مستوى المعنوية %5 بين الثقافة التنظيمية والتميز التنظيمي في مؤسسة اتصاالت الجزائر -ال توجد فرقات ذات داللة إحصائية عند مستوى المعنوية %5 بين متوسطات استجابات المبحوثين في مجتمع دراسة حول التميز التنظيمي في مؤسسة اتصاالت الجزائر ورقلة تعزى بمتغيرات شخصية )الجنس، العمر، سنوات الخبرة، المستوى التعليمي، المنصب(en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to identify the role of organizational culture dimensions (organizational values dimension, organizational customs dimension, organizational beliefs dimension, organizational expectations dimension) in achieving organizational excellence with its dimensions (leadership dimension, human resources dimension, process quality dimension) in the operational directorate of Algérie Télécom-Wargla Communications. To achieve this, we relied on a questionnaire tool to collect data. Eighty questionnaires were distributed to a random sample of workers, and 60 of them were retrieved and processed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 25. Additionally, a set of statistical tools and methods were used. The study reached a set of results, the most important of which are: 1- There is a high level of organizational culture dimensions in Algérie Télécom. 2- There is a high level of organizational excellence dimensions in Algérie Télécom. 3- There is a statistically significant relationship at a significance level of 5% between organizational culture and organizational excellence in Algérie Télécom. 4- There are no statistically significant differences at a significance level of 5% in the average responses of the respondents in the study community regarding organizational excellence in Algérie Télécom-Wargla Communications attributed to personal variables (gender, age, years of experience, educational level, position).-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح -ورقلةen_US
dc.subjectتميز تنظيميen_US
dc.subjectقيم تنظيميةen_US
dc.subjectقيادةen_US
dc.subjectمعتقدات تنظيميةen_US
dc.subjectثقافة تنظيميةen_US
dc.subjectorganizational beliefs dimensionen_US
dc.subjectOrganizational cultureen_US
dc.subjectoperational directorate of Algérie Télécom-Wargla Communicationsen_US
dc.subjectorganizational excellenceen_US
dc.subjectorganizational values-
dc.titleدور الثقافة التنظيمية في تحقيق التميز التنظيمي دراسة حالة المديرية العملية لالتصاالت اتصاالتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karout-khdimo.pdf1,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.