Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34819
Title: مشكلات الأداء القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط دراسة ميدانية في بعض متوسطات مدينة ورقلة
Authors: إبراهيم, طبشي
يمينـــــــــة, سعـــــــداوي
Keywords: المشكلات القرائية
الأداء القرائي
المتعلم
التعليم المتوسط
Problèmes de lecture
performance en lecture
apprenant
enseignement moyen
Reading difficulties
reading performance
learner
, middle education.
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تناولت الدراسة التي قمت بها مشكلات الأداء القرائي لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط،حيث هدفت إلى إبراز المشكلات القرائية التي يقع فيها التلاميذ والأخطاء الشائعة التي يرتكبونها أثناء حصص نشاط القراءة. كما تكمن أهمية هذه الدراسة تحديدا في رصد واقع الأداء القرائي في بعض متوسطات مدينة ورقلة ،و ذلك من خلال قيامي بدراسة ميدانية اعتمدت على أداتي الملاحظة و الاستبانة. وقد أظهرت الدراسة أن أغلب المشكلات القرائية هي وليدة تراكمات لمراحل سابقة،و في ضوء ذلك قدمت الدراسة عددا من التوصيات والمقترحات .
La présenteétudeaborde les problèmes de performance en lecture chez les élèves de quatrièmeannée de l'enseignementmoyen. Elle vise à mettreenévidence les difficulties de lecture auxquelles les élèvessontconfrontéset les erreurscourantesqu'ilscommettentlors des séances d'activités de lecture. L'importance de cetteétuderésidespécifiquementdans la surveillance de la performance en lecture danscertainesécoles de la ville de Ouargla, à traversuneétude de terrain basée sur les outilsd'observation et de questionnaire. L'étude a révélé que la plupart des problèmes de lecture sont le résultatd'accumulations de stadesantérieurs. Sur la base de ces constatations, L’étude propose plusieurs recommandations et suggestions. Mots-clés :Problèmes de lecture, performance en lecture, apprenant, enseignement moyen.
The study addressed the issues of reading performance among fourth-grade students in middle education. Its aim was to highlight the readingdifficultiesthatstudentsencounterandthecommonerrorstheymakeduringreadingactivity sessions. The significance of this study specifically lies in monitoring the reality of reading performance in some schools in the city of Ouargla, through a field study using observation and questionnaire tools. The study revealed that most reading problems are the result of accumulated difficulties from previous stages. In light of this findings, the study provided several recommendations and proposals.
Description: التخصص:ليســــانيات تطبيقـــية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34819
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة ماستر يمينة سعداوي_compressed.pdf683,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.