Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34859
Title: صناعة المحتوى الإعلامي السياحي عبر الوسائط الجديدة -دراسة تحليلية على عينة من منشورات صفحة محمود إبراهيم السياحية" على موقع التواصل الاجتماعي الفيسبوك -
Authors: سويقات, لبنى
عواريب, إكرام
غانية, أميرة
Keywords: صناعة المحتوى الإعلامي
السياحي
الوسائط الجديدة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: جاءت هذه الدراسة حول صناعة المحتوى الاعلامي السياحي عبر الوسائط الجديدة، دراسة تحليلية على عينة من منشورات صفحة محمود ابراهيم السياحية على موقع الفيس بوك، وقد انطلقت من إشكالية ومفادها: كيف عالجت صفحة محمود ابراهيم السياحية على موقع الفيس بوك محتوياتها الإعلامية حول الترويج السياحي؟ وقد هدفت هذه الدراسة الى تسليط الضوء وإبراز كيفية صناعة المحتوى الإعلامي الرقمي المتضمن للترويج السياحي من جانبي المضمون ( طبيعة المواضيع، الأهداف، الاتجاه، الفواعل والجمهور المستهدف) والشكل (طبيعة النشر، وسائل الإقناع، اللغة المستخدمة والتفاعلية). وتأتي هذه الدراسة من بين الدراسات الوصفية التحليلية، حيث اعتمدت الباحثتان على منهج تحليل المضمون وباستخدام أداة استمارة تحليل المضمون، وقد تمّ اختيار عينة تمثيلية مكونة من 24 مفردة أو منشور على الصفحة من أجل التحليل الكمي والكيفي وذلك وفق نمط العينة العشوائية المنتظمة. في الأخير توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: في جانب المضمون بينت الدراسة التحليلية، أن المواضيع الثقافية هي أكثر بروزا، كما ان هناك تفاوت فيما يخص المواضيع التاريخية والجغرافية والدينية والسياحية والرياضية في المنشورات، اما الهدف فقد انحصر في التعريف بالمناطق السياحية وتقديم صورة سياحية واضحة عن الجزائر. وفي جانب الشكل: خلصت الدراسة أن في أكثر المواضيع هم الشخصيات الفاعلة، وظهرت بقوة في المنشورات وهي الجمهور العام، اما فيما يخص فئة شكل المادة الإعلامية تم التركيز على الخبر وبالنسبة لوسيلة الاقناع فقد اعتمد على الوسيلة المنطقية لترويج السياحة بإعطاء مجموعة من الأدلة والمعلومات المثبتة.
This study was about creating tourism media content through new media, an analytical study on a sample of Mahmoud Ibrahim's tourism page publications on the Facebook site. This study aimed to shed light and highlight how to create digital media content that includes tourism promotion in terms of content (the nature of topics, objectives, direction, actors and target audience) and form (the nature of publication, means of persuasion, language used and interaction). This study comes among the descriptive analytical studies, where the two researchers relied on the content analysis approach and using the content analysis form tool. A representative sample of 24 items or publications on the page was selected for quantitative and qualitative analysis, according to the regular random sample pattern. Finally, the study reached a number of results, the most important of which are:On the content side, the analytical study showed that cultural issues are more prominent, and there is a discrepancy with regard to historical, geographical, religious, tourism and sports issues in the publications. In terms of form: the study concluded that most of the subjects are the active personalities, and they appeared strongly in the publications, which are the general public. As for the category of the form of the media material, the focus was on the news, and as for the method of persuasion, it relied on the logical method to promote tourism by giving a group of proven evidence and information
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة؟
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34859
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aouarib-ikram.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.