Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34866
Title: بعض المشكلات السلوكية لدى أطفال اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر المربيين (دراسة استكشافية - بالمركز النفسي البيداغوجي للمعوقين ذهنيا و بالأقسام الخاصة بولاية تقرت)
Authors: بن مجاهد, فاطمة الزهراء
بوشماال, مروة
حجايجي, أنفال
Keywords: المشكلات السلوكية
أطفال اضطراب طيف التوحد
المربيين
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2023;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف على بعض المشكلات السلوكية لدى أطفال اضطراب طيف التوحد و ذلك من وجهة نظر المربيين بالمركز النفسي البيداغوجي للمعوقين ذهنيا و بالأقسام الخاصة،وتم التركيز على مشكلتي (العدوان , النشاط الزائد) ، وذلك لمعرفة ما إذا كان هناك فروق في هاتين المشكلتين تبعا لمتغير الجنس و السن و المكان, و معرفة مستوى مشكلة العدوان و النشاط الزائد ما إذا كانت مرتفعة أو منخفضة لدى أطفال اضطراب طيف التوحد في كل من المركز و الأقسام الخاصة ,اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي ، و تكونت عينة الدراسة من (52) مربي لأطفال اضطراب طيف التوحد، وهذا في المركز النفسي البيداغوجي للمعوقين ذهنيا و في الأقسام الخاصة بولاية تقرت, تم اختيار العينة بطريقة عشوائية ، و اعتمدت الباحثتين (مقياس المشكلات السلوكية )، وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية (الصدق و الثبات) ،أسفرت نتائج الدراسة على : أن مشكلة العدوان مرتفعة لدى أطفال اضطراب طيف التوحد تليها مشكلة النشاط الزائد بمستوى منخفض، و أنها توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مشكلة العدوان و النشاط الزائد باختلاف السن و المكان، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات مشكلة العدوان و النشاط الزائد باختلاف الجنس.
The current study aimed to identify and detects some behavioral problems among children with autism spectrum disorder, and that through the point of view of educators at the Psychological and Pedagogical Center for the Mentally Handicapped and in the special departments, The focus was on the problems (aggression and hyperactivity) to see if there are differences in these two problems according to the variables of sex, age, and place, and knowing the level of the issue of aggression and hyperactivity whether it was high or low among autism’s children in both centers and special departments, The study relied on the exploratory descriptive approach, and the study sample consisted of (52) educators (caregivers) for children with autism spectrum disorder, and this is in the psychological and pedagogical center for the mentally handicapped and in the special departments of the state of Touggourt , The sample was randomly selected, and the researcher adopted ( the scale of behavioral problems), and after checking the psychometric characteristics (honesty and stability), the results of the study resulted in: that the problem of aggression is high among children with autism spectrum disorder, followed by the problem of hyperactivity,at a low level, and there are statistically significant differences in the degrees of the problem of aggression and hyperactivity according to age and place, and there are no statistically significant differences in the degrees of the problem of aggression and hyperactivity according to gender.
Description: التخصص:علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34866
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouchemal-maroua.pdf781,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.