Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34873
Title: | Implementing Content-Based Instruction in Teaching Literature Through Reader Response: A Case Study of Second Year LMD Students of English at Mohamed Lamine Debbaghine University Of Sétif2 |
Authors: | ABDELLATIF MAMI, Naouel KOUSSA, Toufik |
Keywords: | teaching literature Literature Circles Content Based Instruction Reader Response critical thinking الحلقات الأدبية التفكير النقدي استجابة القارئ تدريس الأدب التعليم القائم على المحتوى |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | University of Kasdi Merbah Ouargla |
Abstract: | This research examines the use of literature circles as a tool for enhancing reader re-sponse, text analysis, and interpretation skills. As part of Content-Based Instruction (CBI), the Reader-Response model was adopted as a method for teaching literature since it better fits the complexity of literary texts. The study has been conducted as experimen-tal research in which Participants in the research were sixty second-year students from the Department of English Language and Literature at Mohamed Lamine Debbaghine, Setif2 University. There were two groups: the control group and the experimental group. Literature circles were adopted over a period of 14 weeks throughout a one-and-a-half-hour lesson to improve the students' reading response and interpretative skills. At the end of experiment, when the pre- and post-test reading response scores of the students were compared, significant differences were observed. On the basis of the findings, it is con-ceivable to conclude that literature circles are beneficial in improving students' abilities to understand, interpret, and respond to literary texts. In addition to enhancing students' self-confidence, cooperative learning, and critical thinking, the implementation of this strategy increased their self-esteem تركز هذه الدراسة على ادراج "الحلقات الأدبية" كإستراتيجية لتحسين استجابة القارئ وتحليل النص ومهارات التفسير في تدريس النصوص الادبية. تم اختيار نموذج استجابة القارئ(نظرية القراءة( كنهج لتدريس الأدب باعتباره جزءًا من التعليم القائم على المحتوى (CBI) لأنه يناسب طبيعة النصوص الأدبية بشكل أفضل. أجريت الدراسة كبحث تجريبي حيث شارك في الدراسة 60 طالباً وطالبة في السنة الثانية من قسم اللغة الإنجليزية وآدابها بجامعة محمد لمين الدباغين سطيف 2. تم تقسيمهم إلى مجموعتين؛ مجموعة التحكم ومجموعة التجربة. لتحسين استجابة الطلاب للقراءة ومهاراتهم التفسيرية، تم تنفيذ "حلقات الأدب" لمدة 14 أسبوعًا لحصة تدريسية مدتها ساعة ونصف. في نهاية التجربة عندما تمت مقارنة نتائج الاختبار التمهيدي والبعدي لاستجابة الطلاب للقراءة، لوحظ فرق ذو دلالة إحصائية و بناءً على نتائجه ، امكن الاستنتاج أن "الحلقات الأدبية" فعالة في تنمية قدرات الطلاب على فهم النص الأدبي وتفسيره والاستجابة له كما انه إلى جانب تنفيذ هذه الاستراتيجية ، عبر الطلاب عن زيادة في الثقة بالنفس والتعلم التعاوني والتفكير النقدي. |
Description: | English Language |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34873 |
Appears in Collections: | Département d'Anglais - Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KOUSSA-Toufik-Doctorat.pdf | 9,5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.