Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34952
Title: الإبداع التكنولوجيودوره في تحقيق ميزة تنافسية مستدامة في المؤسسة دراسة حالة المؤسسة الوطنية للغازات الصناعية ليندغاز -ورقلة
Authors: سعيدات, النجمي
قوجيل, رقية
Keywords: ميزة تنافسية مستدامة
شركة ليندغاز للغازات الصناعية
لإبداع تكنولوجي
Technological innovation
sustainable competitive advantage
Issue Date: 7-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور الإبداع التكنولوجي كأحد أشكال الإبداع في تطوير الميزة التنافسية للمؤسسات، من خلال تحديد العلاقة بين أنواع الإبداع التكنولوجي وأنواع الميزة التنافسية. من أجل البحث في أهداف الدراسة تم استخدام استبيان مكون من 35 عبارة لجمع معلومات أولية من عينة الدراسة التي تكونت من (35) فرداً يمثلون فئة العاملين في شركة ليندغاز للغازات الصناعية - ورقلة. في ضوء ذلك تم جمع البيانات وتحليلها واختبار الفرضيات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS.v25). وبعد تحليل البيانات واختبار الفرضيات، تم التوصل إلى أن درجة تبني المؤسسة للإبداع التكنولوجي عالية وفق وجهة نظر عينة الدراسة. كما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى تطبيقها مرتفع من خلال العلاقة ذات الدلالة الإحصائية بين الإبداع التكنولوجي وأبعاده والميزة التنافسية المستدامة، ولا توجد فروق في اتجاهات المبحوثين حول الموضوع تعزى لمتغيرات الشخصية (الجنس،العمر،الخبرة، المستوى الأكاديمي، المستوى الوظيفي).
The aim of this study was to highlight the role of technological innovation as a form of creativity in developing the competitive advantage of organizations, by determining the relationship between types of technological innovation and types of competitive advantage. To investigate the objectives of the study, a questionnaire consisting of 35 statements was used to gather preliminary information from the study sample, which comprised 35 individuals representing the employees of Lindgas Industrial Gases Company in Ouargla. In light of this, the data was collected, analyzed, and hypotheses were tested using the statistical package for the social sciences (SPSS v25). After analyzing the data and testing the hypotheses, it was found that the degree of organizational adoption of technological innovation is high according to the perspective of the study sample. The results also showed a high level of application through the statistically significant relationship between technological innovation and its dimensions and sustainable competitive advantage. There were no differences in the attitudes of the respondents on the subject attributed to personal variables such as gender, age, experience, academic level, and job level.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34952
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
roukaia- Goudjil.pdf3,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.