Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34956
Title: محتوى فهم المنطوق للسنة الرابعة من التعليم المتوسط
Other Titles: دراسة تقويمية
Authors: مباركة, خمقاني
سهام, لحرش
Keywords: المحتوى التّعليمي
فهم المنطوق
النّص التّعليمي
معايير الاختيار
الرّابعة متوسّط
التّقويم
contenu pédagogique
comprendre la prononciation
le texte pédagogique
critères de sélection
la quatrième moyenne
évaluation
educational content
understanding the pronunciation
the educational text
selection criteria
the fourth average
evaluation
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تناولت هذه الدّراسة نشاطاً هامّاً من أنشطة اللّغة العربيّة وهو: فهم المنطوق ، حيث يعدّ وسيلة لاكتساب التّواصل الاجتماعي والقاعدة الأساسيّة التي تُبنى عليها الأنشطة التّعليميّة للغة العربيّة في منهاج الجيل الثّاني؛ لذلك سعت الدّراسة إلى تقويم محتوى النّصوص التّعليميّة في ميدان فهم المنطوق المقرّرة في منهاج السّنة الرّابعة من التّعليم المتوسّط، حيث قمنا بتحليل ووصف النّصوص لمعرفة مدى مراعاتها لمعايير اختيار المحتوى التّعليمي بغرض تقويمها، فجاءت هذه الدّراسة بعنوان : " محتوى فهم المنطوق للسّنة الرّابعة من التّعليم المتوسّط – دراسة تقويميّة – " في فصلين؛ الأوّل بعنوان : مصطلحات الدّراسة ومفاهيمها ، تمّ من خلاله تعريف المحتوى التّعليمي وعناصره، والنّص التّعليمي وأهمّيته، والحديث عن ميدان فهم المنطوق وكيفية تسييره في مناهج الجيل الثّاني ، أمّا الفصل الثّاني الّتطبيقي ، فبعنوان دراسة تقويميّة لمحتوى فهم المنطوق للسّنة الرّابعة من التّعليم المتوسّط تمّ فيه عرض عيّنة الدّراسة ومعايير اختيار المحتوى ومدى مراعاتها في نصوص فهم المنطوق ويليه وصف وتحليل وتقويم ومناقشة نصوص العيّنة ، ثمّ بيّنّا واقع تدريس نصوص ميدان فهم المنطوق. انتهت الدّراسة بخاتمة تمّ فيها عرض النّتائج المتوصّل إليها واقتراحات الباحثة .
Cette étude a porté sur une activité importante de la langue arabe, qui est : la compréhension de la parole, en tant que moyen d'acquisition de la communication sociale et base de base sur laquelle s'édifient les activités éducatives de la langue arabe dans le curriculum de deuxième génération ; Par conséquent, l'étude visait à évaluer le contenu des textes pédagogiques dans le domaine de la compréhension du mantuk, prescrit dans le programme de la quatrième année de l'enseignement intermédiaire.– Étude d'évaluation – « en deux chapitres ; Le premier est intitulé: La terminologie et les concepts de l'étude, à travers lesquels le contenu éducatif et ses éléments, le texte éducatif et son importance sont définis, et le domaine de la compréhension de la parole est discuté et comment le gérer dans les programmes d'études de L'échantillon d'étude et les critères de sélection de contenu et la mesure dans laquelle ils sont observés dans les textes de compréhension mantuk, suivis d'une description, analyse, évaluation et discussion des exemples de textes, puis nous avons expliqué la réalité des textes d'enseignement dans le domaine de la compréhension mantuk. L'étude s'est terminée par une conclusion dans laquelle les résultats obtenus et les suggestions du chercheur ont été présentés.
This study dealt with an important activity of the Arabic language, which is: understanding the spoken word, as it is a means of acquiring social communication and the basic basis on which the educational activities of the Arabic language in the second generation curriculum are built; Therefore, the study sought to evaluate the content of educational texts in the field of comprehension of mantuk, prescribed in the curriculum of the fourth year of intermediate education. – Evaluation study – “in two chapters; The first is entitled: The terminology and concepts of the study, through which the educational content and its elements, the educational text and its importance are defined, and the field of understanding the spoken word is discussed and how to manage it in the curricula of the second generation. The study sample and content selection criteria and the extent to which they are observed in the texts of understanding the mantiq, followed by a description, analysis, evaluation and discussion of the sample texts, then we explained the reality of teaching texts in the field of mantuk understanding. The study ended with a conclusion in which the results reached and the researcher's suggestions were presented.
Description: التخصّص: لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34956
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
لحرش سهام.pdf535,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.