Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34971
Title: فاعلية القراءة الناقدة في كتاب اللغة العربية السنة الأولى المتوسطة
Authors: أم الخير, بن الصديق
فطيمة الزهرة, بوحنيك
Keywords: القراءة الناقدة
كتاب السنة الأولى المتوسطة
Lecture critique
Livre de première année intermédiaire
Critical reading
The first-year intermediate book
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية القراءة الناقدة في كتاب اللغة العربية السنة الأولى المتوسطة وذلك من خلال دراسة وتحليل الأسئلة التابعة للنصوص. وقد طرحت في هذه الدراسة الإشكالية التالية: فيم تتجلى فاعلية القراءة الناقدة في كتاب اللغة العربية السنة الأولى المتوسطة؟ حيث اعتمدت في هذه الدراسة على خطة تتكون من فصلين: الفصل الأول: وهو فصل نظري والمعنون ب:أهمية القراءة الناقدة في تعليمية القراءة في كتاب اللغة العربية للسنة الأولى المتوسطة. الفصل الثاني: وهو فصل تطبيقي والمعنون ب: مواضع القراءة الناقدة في كتاب اللغة العربية للسنة الأولى المتوسطة. وقد توصلت في هذه الدراسة الى جملة من النتائج اهمها: القراءة الناقدة عملية عقلية تفاعلية تتطلب من القارئ القيام بعدد من العمليات العقلية، وذلك بمعايشة النص، والتفاعل النشط مع محتواه . تعد القراءة الناقدة من أنجع الوسائل التعليمية التي تمكن المتعلم من اكتساب المهارات بإثارة تفكيره من خلال استخدام أساليب كالنقد والتحليل والاستنتاج وإصدار الأحكام.
أم الخير, بن الصديق
This study aims to find out the extent of the effectiveness of critical reading in Arabic language for the book of first-year intermediate, by studying and analyzing the questions related to the texts. The following problem was raised in this study: What is the effectiveness of critical reading in the first-year intermediate? In this study, it relied on a plan consisting of two chapters: The first chapter: a theoretical chapter, entitled: The importance of critical reading in the teaching of reading in Arabic language for the book of first year intermediate. The second chapter: an applied chapter, entitled: The places of the critical reading in the book first-year intermediate. In this study, a number of results were reached, the most important of which are: Critical reading is an interactive mental process that requires the reader to perform a number of mental operations, by experiencing the text and actively interacting with its content. Critical reading is one of the most effective educational methods that enable the learner to acquire skills by stimulating his thinking through the use of methods such as criticism, analysis, conclusion and judgment.
Description: التخصص: لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34971
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة بوحنيك فطيمة الزهرة -_compressed.pdf432,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.