Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35421
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | بن الصديق, سمية | - |
dc.contributor.author | دحمان, هاجر | - |
dc.contributor.author | مبــــاركي, سوســـن | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-15T11:36:04Z | - |
dc.date.available | 2024-01-15T11:36:04Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35421 | - |
dc.description | قسم اللغة والأدب العربي التخصّص :لسانيات تطبيقية | en_US |
dc.description.abstract | إن مناهج اللغة العربية للطور المتوسط-الجيل الثاني-تؤكد على استفادتها من الدرس اللساني ،وما أفاده من نظريات تطبيقية ،تخدم الواقع التربوي المعاصر خاصة فيما يتعلق بدراسة النص الذي يعد محل دراستنا، والذي تهدف التعليمية إلى تثبيته في ذهن المتعلم، باعتماد طرائق خاصة لتعليم المادة تحقيقا للمقاربة النصية، مع الاهتمام بالسياق الخارجي للنص،بلغة أدق ربط المضمون بالسياق لبلوغ الأهداف التعليمية، وإرساء مفهوم المقاربة التواصلية الذي دعت إليه اللسانيات المعاصرة. | en_US |
dc.description.abstract | Les programmes de la langue arabe pour les collèges du cycle moyen- deuxième génération- mettent l’accent sur leur bénéfice de la leçon linguistique et de ce qui a donné de théories pratiques servant la réalité éducative contemporaine, en particulier en ce qui concerne l’étude du texte qui fait l’objet de notre sujet. La didactique vise à ancrer ces concepts dans l’esprit de l’apprenant en adoptant des méthodes d’enseignement distinctes afin de parvenir à une approche textuelle tout en tenant compte de son contexte externe. Plus précisément, en reliant le contenu au contexte et d’atteindre les objectifs pédagogiques en mettant en place le concept d’approche communicative préconisé par la linguistique contemporaine. | - |
dc.description.abstract | The second-generation Arabic language curricula for middle schools have emphasized on the benefits of linguistics, and more precisely, applied linguistics, that serve the contemporary educational system, especially when it comes to text analysis, which is the subject of our study. Didactics aims to fix text analysis in learners’ minds by adopting special methods to teach the subject in order to achieve a text-based approach with attention to the external context. By way of explanation, linking the content to the context to achieve educational goals, and confirming the concept of the communicative language of teaching that was called for by contemporary linguistics. | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | université Kasdi Merbah-Ouargla | en_US |
dc.subject | لسانيات النص | en_US |
dc.subject | التعليمية | en_US |
dc.subject | المقاربة النصية | en_US |
dc.subject | Textual linguistics | en_US |
dc.subject | didactics | en_US |
dc.subject | text-based approach | en_US |
dc.subject | Linguistique du texte | en_US |
dc.subject | didactique | en_US |
dc.subject | approche textuelle | en_US |
dc.title | اللسانيات النصية وخدمة تعليمية اللغة العربية في مرحلة التعليم المتوسط - السنة الثانية أنموذجا– | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
دحمان+مباركي.pdf | 783,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.