Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35687
Title: الأنشودة المدرسيّة ودورها في تعزيز قيم الانتماء والهُويّة الوطنيّة The school chant and its role in promoting the values of belonging and national identity
Authors: حسيني أم الخير
Keywords: school chant
reinforce
citizenship
the national identity
Issue Date: 31-Jan-2024
Series/Report no.: Volume 12, Numéro 1 2024;
Abstract: إنّ التربية الأخلاقية القائمة على أسس علمية تساهم في إكساب التلميذ شخصية متوازنة تقيه شرور الانحراف عن المبادئ والقيم السّليمة, لذلك تسعى المنظومة التّربوية الجزائريّة لتعزيز قيم الانتماء والهُويّة الوطنية في نفوس أطفالها وتنشئتهم على حبّ الوطن وروح الاعتزاز بالانتماء إليه والافتخار بأمجاده وبطولاته بوسائل شتى ومن بينها الأنشودة المدرسيّة. من هذا المنطلق سلطنا الضوء على قصيدة ( يا جميلة ) للشّاعر الجزائري عبد الكريم العقون من كتاب اللغة العربيّة للسنة الثّانية من التّعليم المتوسط, نهدف من خلالها ابراز الدّور الذي تؤديه الأناشيد المدرسيّة في تنمية قيم الانتماء والتّمسك بالهُويّة الوطنيّة, وأثر ذلك في صقل شخصية التلميذ.Morality or ethical education that is based on science helps to determine an ideal character. A learner's personality that is based on facts and values conducts to a righteous and virtuous life far from violence and any miss-behavior ; " ill gotten gains never prosper". So that, the Algerian Educational System aims to empower profoundly the notion of citizenship and the national identity among our children through growing them up on the love of their nation, being proud of it and being always homesick to their homeland, using different tools; one of them is the school poem. It is well known that the school poems have a great influence on the learners' soul. So the poem "Ya Djamila" is one of them. It is written by the Algerian poet "Abd el Karim el Aguoune", from M.S.2 Arabic book. Here we want to spot the light on the great affect of the "national hymns" on evolution, citizenship and refining a learner's character
Description: الذاكرة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35687
ISSN: 2335-125X
Appears in Collections:Dakra numero-22 2024 (V12 N1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DH12042024.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.