Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35724
Title: القيادة الإستراتيجية ودورها في تحقيق التميز التنظيمي في ظل وجود الذكاء الإستراتيجي كمتغير وسيط
Authors: بودرهم, كنزة
صالحي, سميرة
Keywords: قيادة
قيادة إستراتيجية
ذكاء إستراتيجي
تميز تنظيمي
مؤسسات جزائرية حاصلة على جائزة التميز
Leaderchip
Strategic Leaderchip
strategic intelligence
Organizational Excellence
excellence-awarded Algerian enterprises
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى توفر ممارسات القيادة الإستراتيجية في المؤسسات الجزائرية الحاصلة على جائزة التميز، وأثر هذا النمط من القيادة في تحقيق التميز التنظيمي في ظل وجود الذكاء الإستراتيجي كمتغير وسيط. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي كونه المنهج الأنسب للدراسة، و قامت بتصميم إستمارة تتضمن أسئلة حول متغيرات الدراسة وذلك بالإستعانة بالدراسات السابقة، حيث تمثل مجتمع الدراسة في المؤسسات الجزائرية الحاصلة على جائزة التميز والبالغ عددها (15) مؤسسة، وقد تم اختيار عينة قصدية من المدراء والموظفين في الإدارة العليا في مديريات هذه المؤسسات بلغ عددها 214 مفردة، حيث تم توزيع الإستبيان عليهم، وقد تم جمع وتحليل البيانات المتحصل عليها واختبار الفرضيات باستخدام برنامج الرزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (Spss) وبرنامج نمذجة المعادلات الهيكلية (Smart pls) وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها، وجود مستوى مرتفع لممارسات القيادة الإستراتيجية في المؤسسات محل الدراسة، وجود مستوى مرتفع لأبعاد الذكاء الإستراتيجي في المؤسسات محل الدراسة، وجود مستوى مرتفع لأبعاد التميز التنظيمي في المؤسسات محل الدراسة، عدم وجود أثر مباشر للقيادة الإستراتيجية على التميز التنظيمي، ووجود أثر غير مباشر للقيادة الإستراتيجية على التميز التنظيمي في ظل وجود الذكاء الإستراتيجي كمتغير وسيط في المؤسسات محل الدراسة، عدم وجود فروق في إجابات المبحوثين حول متغيرات الدراسة تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس، السن، سنوات الخبرة، المسمى الوظيفي)، وفي الأخير الخروج بنموذج مقترح للمؤسسات الجزائرية التي تسعى إلى التميز من خلال ممارسات القيادة الإستراتيجية.
This study aims to identify the availability of strategic leadership practices in the excellence-awarded Algerian enterprises, and the impact of this style of leadership in achieving organizational excellence under the presence of strategic intelligence as an intermediary variable. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive method as the most appropriate method of study. She designed a form containing questions about the variables of the study, using previous studies. The study community was selected among Algeria's 15 enterprises that received the Award for Excellence. An intentional sample of managers and staff in senior management was selected in the (214) directorates of these enterprises. The questionnaire was distributed to them. The data obtained and the hypotheses tested were collected and analyzed using the Statistical Package for Social Sciences program (Spss) and the structural equation modelling program (Smart Pls). The study found several results, most notably, a high level of strategic leadership practices in the enterprises under study, a high level of strategic intelligence dimensions in the enterprises in question, a high level of organizational excellence these companies, as well as the lack of a direct impact of strategic leadership on organizational excellence. And the existence of indirect impact of strategic leadership on organizational excellence amidst the presence of strategic intelligence as an intermediary variable in the companies under consideration.There are no differences in study community’s responses to study variables attributable to personal variables (sex, age, years of experience, job title), and ultimately, achieving a proposed model for Algerian enterprises seeking excellence through strategic leadership practices.
Description: إدارة الموارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35724
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boudrhem-Kanza-Doctorat.pdf3,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.