Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35822
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن مجاهد, فاطمة الزهراء-
dc.contributor.authorفرجاني, صبرين-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35822-
dc.descriptionالإرشاد والتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التأكد من مدى فاعلية برنامج إرشادي لتنمية مهارات الكفاءة الاجتماعية لدى عينة من المراهقين المساء إليهم. وبالاعتماد على المنهج التجريبي ذو التصميم القياس القبلي والبعدي لمجموعتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية، تم إجراء الدراسة على عينة مقدرة بـ: (44) من المراهقين المساء إليهم، وهم تلاميذ السنة الثانية متوسط بمتوسطة العلامة عبد الحميد بن باديس، ولاية الوادي، مقسمين على مجموعتين: مجموعة تجريبية (22)، ومجموعة ضابطة (22). وباستخدام أدوات جمع البيانات التي تمثلت في مقياس الإساءة الوالدية (إعداد الباحثة)، ومقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية لندى نصر الدين عبد الحميد، وبعد تطبيق البرنامج الإرشادي الذي تم بناءه من قبل الباحثة، وباستخدام الأساليب الإحصائية منها: اختبار "ت" لدلالة الفروق بين المتوسطات، ومعامل كوهين لحساب حجم التأثير وفاعلية البرنامج، تم التوصل إلى النتائج التالية: _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية (العلاقة مع الأقران) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية (إدارة الذات) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية (المهارات الأكاديمية) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية (الطاعة) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. _ توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس مهارات الكفاءة الاجتماعية (التوكيدية) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. وبناء عليه تم التحقق من فاعلية البرنامج الإرشادي لتنمية مهارات الكفاءة الاجتماعية لدى عينة الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to ascertain the effectiveness of a counseling program for developing social competence skills among a sample of abused adolescents. Based on the experimental approach with pre and post measurement design for two groups, one is a control and the other is experimental, a sample of (44) abused adolescents, from second year middle school students at Allama Abdel Hamid Ben Badis, El Oued. Divided into two groups: an experimental group (22) and a control group (22). The use of data collection instruments, which were the parental abuse scale (prepared by the researcher), and the social skills scale of Nada Nasr El Din Abdel Hamid. By applying the indicative program that was prepared by the researcher, using statistical tools, including: the "T" test to indicate the differences between the means, and Cohen's coefficient to calculate the effect size and effectiveness of the program, the following results were reached: - There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean of the experimental group on the social skills scale in the post-measurement in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group on the social skills scale (relationship with peers) in the post-measurement in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group on the social skills scale (autogestion) in the post-measurement in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group on the social skills (academic skills) scale in the post-measurement in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group on the scale of social skills (obedience) in the post-measurement in favor of the experimental group. - There are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the mean scores of the experimental group on the social skills scale (assertive) in the post-measurement in favor of the experimental group. Accordingly, the effectiveness of the counseling program for developing social competence skills among the study sample was verified.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالاساءة الوالديةen_US
dc.subjectمهارات الكفاءة الاجتماعيةen_US
dc.subjectبرنامج ارشاديen_US
dc.subjectالمراهقةen_US
dc.titleفاعلية برنامج ارشادي لتنمية مهارات الكفاءة الاجتماعية لدى عينة من المراهقين المساء إليهم (دراسة تجريبية بمدينة الوادي)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ferdjani-sabrine.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.