Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمشراوي العيد-
dc.date.accessioned2024-04-18T09:29:21Z-
dc.date.available2024-04-18T09:29:21Z-
dc.date.issued2024-03-31-
dc.identifier.issn2170-1121-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35875-
dc.descriptionمجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعيةen_US
dc.description.abstractيُعَد تَعلُّم اللّغة العربيَّة بِعلومهَا المتفرِّعة (صَرْفًا و نَحْوًا و بَلاغةً....) اَلخُطوة اَلأُولى اَلتِي يَجِب أن يخطُّوهَا أي طَالب عِلْم عَربِي مُسْلِم، فَهِي اَليَد أو المفْتاح الأساسيّ لِتعلُّم بَاقِي اَلعُلوم أو اَلْمَواد، لِذَا نَجِد أنَّ المناهج التَّرْبويَّة فِي الأطْوار التَّعْليميَّة الثَّلَاثة بدْءًا بِالطَّوْر الابْتدائيِّ تَركَّز على تَعلُّم اللّغة العربيَّة بِفروعهَا. ويوازي المدارس التَّعْليميَّة النِّظاميَّة مَدارِس حُرَّة أو مَا يُعرَف بِالْكتاتيب، وَالتِي لَا تَزَال تَهتَم بِتنْشِئة الأطْفال على حِفْظ اَلقُرآن بِالطُّرق التَّقْليديَّة. وَمن خلال هذِه الورَقة البحْثيَّة سنُحَاوِل أن نُسلِّط الضَّوْء على شريحة من التَّلاميذ و الَّذين يَدرُسون فِي هَذِه المحاضر بِالتَّوازي مع التَّعْليم النِّظاميِّ، مِن حَيْث اِكْتسابهم لِلاسْتعْداد القرائي والْكتابيّ، وَذلِك مِن خِلَال دِراسة تطْبيقيَّة على تَلامِيذ اَلسنَة الثَّالثة اِبْتدائيّ، اعتمادا على تَحلِيل المعْطيات كمِّيًّا مِن حَيْث العلاقات بَيْن المتغيِّرات وَقوتِها واتِّجاههَا، بِالْإضافة إِلى التَّعْليل اَلكيْفِي لَهَا. الكلمات المفتاحيّة: كتاتيب؛ لغة عربية؛ استعداد قرائيّ؛ استعداد كتابيّ. Abstract : Learning the Arabic language with its branches (morphology، grammar، syntax) is considered the first step that every student of the Arabic science should take. As it is the hand or the key basically to learn the rest of the Sciences or the subjects so we find the educational curricula in the three educational it focuses on learning the Arabic language in all its branches there is the schools or what is called the quaranic schools paralleled with the regular schools, which are still interested in raising children to memorize the Quran in traditional ways. Through this researchable paper، we try to shed light on a group of students who study in The quranic lectures parallel with formal education، and the study is applied on third- year Primary School students، based on quantitative data analysis in terms of the relationships between variables their، strength and ،directions .In addition to their quantitative explanation.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseriesVolume 16, Numéro 1 2024;-
dc.subjectquranic schoolsen_US
dc.subjectArabic languageen_US
dc.subjectquranic preparationen_US
dc.subjectwritten preparationen_US
dc.titleالكتاتیب و الّرفاه الل غّويّ - د ا رسة میدانّیة على تلامیذ قسم السّنة الث اّلثة ابتدائيّ - The Quranic schools and the linguistic richness - a field study on third_year Primary School studentsen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:numéro 57 SSH V16 N1 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5709.pdf234,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.