Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35940
Title: | الحراك الاجتماعي وتمثلات الزواج في المجتمع الجزائري. - دراسة ميدانية- |
Authors: | بن عيسى, محمد المهدي الأسود, فطيمة |
Keywords: | الحراك الاجتماعي تمثلات الزواج المجال الاجتماعي النموذج الثقافي الفعل الاجتماعي الهوية |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | univ-ouargla |
Abstract: | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين الحراك الاجتماعي وتمثلات الزواج للفئات الاجتماعية التي شهدت حراكًا اجتماعيًّا في المجتمع الجزائري، وإلى طبيعة الأفعال وأنواع الهويات الناتجة عن هذه العلاقة.
حيث تم استخدام المنهج الكيفي (Méthode Qualitative) والاستناد بالمنهج البيبليوغرافي
(La Méthode Bibliographique)؛ مِن مُنطَلَق أن المقابَلات التي قمنا بها هي مقابَلات بيبليوغرافية شاملة لِـسِيَر حياة المَبحوثِين، بَحثًا في مساراتهم الاجتماعية من خلال دراسة الحراك الاجتماعي والوضعية الاجتماعية؛ من أجل تحديد الطبقة التي هم متواجدون بها.
كما تم استخدام المعاينة العرضية (L'échantillon Accidental)، وتطبيق المقابَلة الفهمية (L’entretien comprehensive) أداةً رَئيسيَّةً في هذه الدراسة، وهذا تبعا لطبيعة المنهج المستخدَم والنظرية المعتمَدة، بالإضافة إلى أداة الملاحظة (Observation)؛ من أجل معرفة مَلمَح المجالات الاجتماعية والنماذج الثقافية للمبحوثين.
ولقد أسفرت نتائج الدراسة على أن الزواج في المجتمع الجزائري قد شهد ديناميكية بارزة، ارتبطت بالتغيرات والتحولات التي شهدتها العائلة الجزائرية مؤخرا، مما أدى إلى التغير في منظومة القيم وتمثلات الزواج للأفراد.
فالزواج في الجزائر لم يَعد إنتاجًا بيولوجيًّا واقتصاديًّا فحسب، بل أصبح إنتاجًا اجتماعيًّا ثقافيًّا، يتمثل في مشروع أُسَري غالبا ما يَكون لفردين يَحملان النموذج الثقافي نفسَه، والذي يُريدان من خلاله تحقيق هذا الإنتاج الأُسَري التفاعلي الجديد؛ ذلك أن التغيرات والتحولات التي شهدها المجتمع الجزائري مؤخرا أنتجت تَمثلات متغيرة بتغير المجالات التي يتفاعل فيها الأفراد، وأن تغير المكانة الاجتماعية أدَّى إلى تغير التمثل الاجتماعي أمام حتمية التغير. This studyaimsatdetermining the relationshipbetween social mobility and manifestations of marriage for the social classes thatexperiencedit in the Algerian society, as well as the nature of the actions and types of identitiesresultingfromthisrelationship. The bibliographicmethod, whichis a sub-type of the qualitative method, wasemployed in light of the factthat the interviews conductedwerecomprehensivelybibliographic. These interviews investigated the biographies of the participants, exploringtheir social tracksthrough the study of social mobility and social status, in view to determine the social class to whichtheybelong. In accordance with the nature of the methodologyemployed and the theoryadopted, weusedaccidentalsampling, and comprehensive interview as a primarytool. In addition, werelied on observation as a means of identifying social domains and cultural patterns of the participants. The study'sfindings state thatmarriage in the Algerian society has witnessed notable dynamicsassociatedwithrecent changes and transformations within the Algerian family, leading to a shift in individuals' values and manifestations of marriage. All in all, marriage in Algeriais no longer solely a biological and economic production, but it has becomea social and cultural one. It is a familyprojectthatisoftendesigned and managed by twoindividualswhoshare the same cultural model and aim to achievethis new interactive family production. The recent changes and trends in the Algerian society have producedvarious manifestations that are shaped by the changingcontexts in whichindividualsinteract. The change in social status has led to a change in social manifestation in the face of the inevitability of change. |
Description: | علم الاجتماع |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35940 |
Appears in Collections: | Département de sociologie - Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
elasouad-fatima.pdf | 1,15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.