Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35975
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمزياني, الوناس-
dc.contributor.authorطيبي, فطوم-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35975-
dc.descriptionتخصص علم النفس العمل والتنظيمen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الارتباط الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي بمدينة ورقلة، ومستوى إدراكهم للدعم التنظيمي المقدم لهم ومستوى أدائهم الوظيفي، والتعرف عن العلاقة التنبؤية بين الارتباط الوظيفي والدعم التنظيمي المدرك بالأداء الوظيفي، ودراسة تأثر المتغيرات الديموغرافية(الاقدمية، العمر، الجنس)،على كل من الارتباط الوظيفي والدعم التنظيمي المدرك والأداء الوظيفي متفاعلة مع بعضها البعض. ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، وكأداةلجمع البيانات استخدمت الباحثة ثلاثة استبانات، حيث تم تبني استبانة الدعم التنظيمي المدرك، وإعداد استبانة الارتباط الوظيفي، وإعداد استبانة الأداء الوظيفي، وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية بسيطة، وبعد التأكد من صلاحية الأدوات، تم تطبيقها على عينة الدراسة الأساسية وقوامها(314) أستاذا منالتعليم الثانويبمدينة ورقلة. وبعد اختبارالفرضيات عن طريق برنامج SPSSوبرنامجSMART PLS4تم التوصل إلى النتائج التالية: -لدىأساتذة التعليم الثانوي مستوى مرتفعا من الارتباط الوظيفي. -ارتفاع مستوى إدراك الدعم التنظيمي لدىأساتذة التعليم الثانوي. -وأن هناك مستوى مرتفع للأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي. -وتوصلت الدراسة أنه يمكن التنبؤ بالأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي من خلال ارتباطهم الوظيفي وإدراكهم للدعم التنظيمي. -وأن هناك تأثيرلأبعاد الارتباط الوظيفي(التفاني والاستغراق) على الأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي بمدينة ورقلة، بينما لا يوجد تأثير لبعد الحيوية على الأداء الوظيفي. -كما أنه لا توجد فروق في مستوى الارتباط الوظيفي تبعا(الأقدمية، العمر، الجنس) والتفاعل فيما بينهم. -ولا توجد فروق في مستوى الدعم التنظيمي المدرك تبعا(الأقدمية، العمر، الجنس) متفاعلة فيما بينهم، بينما توجد فروق في الدعم التنظيمي المدرك تبعا لمتغير العمر. -ولا توجد فروق في مستوى الأداء الوظيفي تبعا(الأقدمية، العمر، الجنس) والتفاعل فيما بينهم.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the level of professionalengagement among secondary school teachers, their level of awareness of the perceived organizational support provided to them and the level of their job performance, to identify the predictive relationship between professionalengagement and organizational support perceived by job performance, and to study the impact of demographic variables(seniority, age, gender) on professionalengagement, perceived organizational support, and job performance interact with each other. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive approach was adopted, and the data were collected using three questionnaires ; a questionnaire of perceived organizational support, and a questionnaire for professionalengagement, and job performance questionnaire, , and after verifying the validity of the tools by calculating the validity and reliability, the questionnaires were applied to the basic study sample, which is estimated at (314) of teachers from secondary schools in Ouargla city. After taking into account the assumptions through the SPSS program and SMART PLS4 program, the following results were attained: Higher education professors have a level of professionalengagement. The emergence of the level of awareness of organizational support among higher education teachers. And that there is a level of job performance among teachers of higher education. The study concluded that the job performance of secondary education teachers can be predicted through their professionalengagement and their perception of organizational support. There is an effect of the dimensions of professionalengagement (dedication and absorption) on the job performance of secondary education teachers in the city of Ouargla, while there is no effect of the dimension of vitality on job performance. -6The study found that there are no differences in the level of professionalengagement according to (seniority, age, gender) And the interaction between them. There are no differences in the level of perceived organizational support according to (seniority, age, gender) interacting with each other, while there are differences in perceived organizational support according to the age variable. There are no differences in the level of job performance depending on (seniority, age, gender) and the interaction between them.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالارتباط الوظيفيen_US
dc.subjectالدعم التنظيمي المدركen_US
dc.subjectالأداء الوظيفيen_US
dc.titleعلاقة الارتباط الوظيفي والدعم التنظيمي المدرك بالأداء الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي بمدينة ورقلـــةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
taibi-fatoum.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.