Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35997
Title: استخدامات الشباب الجزائري لقنوات بي إن سبورت و الاشباعات المحققة منها دراسة ميدانية على طلبة علوم الإعلام و الاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: بوكرموش, عيسى
صابر, فيصل
ريغي, بهاء الدين
Keywords: الشباب
قنوات بي إن سبورت
الاستخدام والإشباع
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دوافع استخدام الشباب الجزائري لقنوات بي إن سبورت وعادات وأنماط مشاهدتهم لها, وكذا كيفية تفاعلهم معها , بالإضافة إلى الإشباعات التي تحققها لهم , ولأجل الإحاطة الكافية بمختلف جوانب دراستنا , وتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا في دراستنا على المنهج المسحي, واستخدمنا أداة استمارة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين ,إذ تم تقسيم الاستمارة إلى أربع محاور مقسمةعلى 20 سؤال, أسئلة البيانات الشخصية , المحور الأول عادات وأنماط مشاهدة طلبة الإعلام والإتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة لقنوات بي إن سبورت , المحور الثاني دوافع استخدام طلبة الإعلام والإتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة لقنوات بي إن سبورت , أما المحور الثالث كان عن كيفية تفاعل طلبة الإعلام و الاتصال مع قنوات بي إن سبورت , والمحور الرابع خصصناه للإشباعات المحققة لطلبة الإعلام والإتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة من متابعة قنوات بي إن سبورت , حيث تم تطبيق الدراسة بجامعة قاصدي مرباح –ورقلة – على عينة متكونة من 50 طالب وطالبة تم اختيارهم بطريقة قصدية . وقد توصلت الراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها. -أن طلبة الإعلام والاتصاليشاهدون قنوات بي إن سبورت بشكل كبير , بدافع الترفيه و التسلية ومتابعة المستجدات الرياضية, كما كشفت أنهم يتفاعلون بشكل كبير مع ماتبثه هذه القنوات, كما تختلف طرق تفاعلهم من طالب لآخر, كما أثبتت الدراسة أن قنوات بي إن سبورت تحقق لهم مختلف الحاجات و الاشباعات كما تحقق لهم السعادة, والترفيه والمتعة.
This study aims to identify the motives of Algerian youth to watch BeIN Sport channels and their viewing habits and patterns, as well as how they interact with it, in addition to the gratifications it achieve for them, and in order to adequately cover the various aspects of our study, and to achieve these objectives, we relied in our study on the Survey approach, and we used the questionnaire tool to collect data from the researchers, as it was divided into four axes divided into 20 questions, personal data questions, the form was divided into four axes, The first axis is the habits and patterns of media and communication students at university of Kasdi Merbah Ouargla to BeIN Sport channels, the second axis is How media and Communication students interact with BeIN Sport channels, the third axis was about how media and communication students interact with BeIN Sport channels, The fourth axis was devoted to the gratifications achieved by media and communication students at University of Kasdi Merbah Ouargla from watching BeIN Sport channels, where the study was applied at University of Kasdi Merbah Ouargla - on a sample of 50 male and female students who were selected in a purposive manner. The study has produced a series of findings, the most important of which. -The media and communication students watch BeIN channels greatly, motivated by entertainment and sports updates, and also revealed that they interact greatly with what these channels broadcast, as well as their interaction methods vary from student to another. The study also proved that BeIN channels achieve for them various needs and gratifications as well as happiness, entertainment and pleasure.
Description: التخصص: اتصال جماهيري و وسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35997
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saber-faysal.pdf558,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.