Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36017
Title: جمالـيات الـقـيـم في ديوان أهازيج الفرح للشَّـاعـــر أحـسـن دواس
Authors: فائزة, خمقاني
ملاك, بوغواص
Keywords: الـقيم
أحسن دواس
أهازيج الفرح
أدب الطفل
les valeurs
Ahcène Douas
les chants de la joie
la littérature pour enfants
Values
children’s literature
children
directed poetry
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: يـسعى هـذا البحث الـذي يحمـل عـنـوان " جماليـات الـقيم فـي ديـوان أهازيج الفرح الـشاعـر أحسـن دواس " إلـى رصـد أهـم الـقيـم الـتي حـشدهـا الـشاعـر فـي ديـوانه هـذا مع جمالياتها، بـهدف غـرسـها فـي نـفـوس الأطـفـال وتـربيتهم عـلـيها. وتـضمّنت هـذه الـدراسـة مـقدمـةً وفـصليـن، أولـهـما نـظري فـيه تـمّ الـتعريف بـأدب الأطـفـال ثـم بالـشِّـعر الـموجّه للأطـفـال ونـشـأته وأهـمّ رواده فـي الـوطن الـعربي وفـي الـجزائر، وثـانيهـما تـطبيقي تم فيـه تـحديد أهـمّ الـقـيم فـي هـذا الـديوان، ودراسة جمالية فنية، نـاهيك عـن خـاتمةٍ فـيها حَـوْصَلَــةٌ لأبـرز نـتائـج الـبحث، مـنهـا : * تـقديـم مـجـموعةٍ مـن الـقيـم الـمـتنـوّعة مـثل : الـقيـمة الـوطـنيـة، الـقيـمة الـتربويـة، الـقيـمة الـمعـرفـيـة، القيـمة الـعربية الاسـلامـية، الـقـيمــة الـتـرفـيهـية، الـقـيمة الـطـبيعة . * وفاء الـشَّـاعر لـمنهـجية الـكتابـة الـوجَّـهة للأطـفال، إنـطلاقـا مـن تـمـسُّكه بـروح الـنّصّ الـشعـريّ الـمُوجَّـه للأطـفـال سـواء عـلـى الـمستوى الـفنيّ الـجمالـي ّأو عـلى المـستوى الـمـوضوعـيّ . الـكلمات المفتاحية : الـقيم، أحسن دواس، أهازيج الفرح، أدب الطفل .
Cette recherche intitulée (( L’esthétique des valeurs dans la recueil de poésie du poète Ahcène Douas : les chants de joie )) à pour but de découvrir les principales valeurs qu’il a citées dans ce recueil pour les inculquer dans les esprits des enfants et les éduqeur dans ce sens , Cette étude se compose d’une introduticon et de deux parties: la première est théorique et porte sur la littérature et la poésie pour enfants , ses origines et ses principaux leadeurs dans le monde arabe et L’Algérie . La deuxième partie est pratique qui consiste à préciser les principales valeurs dans ce recueil, et une étude esthétique et artistique , en plus d’une conclusion des résultats les plus en vue de cette recherche, parmi les quelles : - les valeurs nationales, éducatives, conquitives, les valeurs arabo- musulmanes, écologiques ( naturel ), ludiques ( loisirs ) . - La fidelite de l’auteur à la méthologie de l’écriture concue pour les enfants en commençant par son attachment à la poésie destinée aux enfants sur le côté objectif et sur le côté esthétique et artistique .
The aim of the present research (entitled The Aesthetic Values in the Collectionof Songs of Joy, by the poet Ahsan Dawas) is to monitor the most important values to be instilled in children and their education.The present study includes a preface, and two chapters. The first chapter is theoretical where the researcher introduces children’s literature, poetry directed to children, its origins and its most prominent pioneers in the Arab world and in Algeria in particular. The second chapter is practical where the researcher presents and studies the most important values in this collection, and depicts its artistic and aesthetic. The study includes a conclusion which contains a summary of the main results of the research. These results highlight, on the one hand, the following points: a set of values, mainly, the national value, the educational value, the cognitive value, the Arab-Islamic value, the natural value and the entertaining value. On the other hand, the results hightlight the poet’s loyalty to the methodology of children-directed writing, based on the poet’s adherence to the spirit of children-directed poetry, both at the aesthetic artistic and the objective level.
Description: تخصص: أدب حديث ومعاصر
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36017
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوغواص ملاك.pdf1,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.