Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36027
Title: دور الرقمنة في تسهيل الخدمات الجامعية –بورقراس نموذجا- دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: قانة, مسعود
بوخريص, رقية
نعام, شوقي
Keywords: دور
الرقمنة
الخدمات الجامعية
بروغراس
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: تمحورت هذه الدراسة حول دور الرقمنة في تسهيل الخدمات الجامعية –بورقراس نموذجا- دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة) حيث هدفت هذه الدراسة إلى معرفة التصورات الطالب الجامعي لمفهوم الرقمنة، وكذا إظهار المظاهر الإيجابية والسلبية لتطبيق البروغراس حسب تصورات الطالب الجامعي، إضافة تسليط الضوء على الدور التي تلعبه الجامعة في تعزيز قيم وأبعاد الرقمنة من وجهة نظر الطلبة الإعلام والاتصال. وقد انطلقت هذه الدراسة من سؤال رئيسي مفادها: - كيف تساهم الرقمنة في تسهيل الخدمات الجامعية المتعلقة (بروغرس) من وجهة نظر طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة؟ وتفرعت عنه أسئلة فرعية وهي:  كيف يرى طلبة علوم الإعلام والإتصال بورقلة منصة البروغرس؟  ماهي دوافع استخدام طلبة علوم الإعلام والإتصال بورقلة لمنصة البروغرس؟  ماهي فعالية منصة البروغرس في تسهيل الخدمات للطلبة علوم الإعلام والإتصال بورقلة؟ واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واعتمدت على أداة الاستبانة، وحيث اعتمدت أيضا على العينة القصدية، وتكونت عينة (65). توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج:  أظهرت النتائج ان معظم الإجابات المميزات التي تجذبك للدخول منصة بروغراس هي سهولة الوصول الى المعلومات وذلك لحصوله على المعلومات بلا من الرجوع ملفات الورقية والإجابة سهولة الاستخدام.  تبين النتائج الدراسة راي الأفراد العينة ان اللغة التي تستخدمها في منصة بروغراس كانت اعلى إجابة اللغة العربية.  أكدت الدراسة ان طلبة ثانية ماستر اتصال جماهيري بجامعة ورقلة يستخدمون منصة بروغراس وهذا راجع لأهمية المنصة في مسيرة الدراسية.
This study explores the role of digitalization in facilitating university services, using the progress platform as a case study. The study was conducted on a sample of students from the Department of Media and Communication Sciences at the University of Kasdi Merbah Ouargla, Algeria. The main objective of the study was to investigate the perceptions of university students regarding the concept of digitalization, the positive and negative aspects of the progress platform, and the role played by the university in promoting the values and dimensions of digitalization from the perspective of media and communication students. Research Questions: The study was guided by the main research question: • How does digitalization contribute to facilitating university services related to the progress platform from the perspective of students in the Department of Media and Communication Sciences at the University of Kasdi Merbah Ouargla? This main question was further broken down into sub-questions: • How do students of Media and Communication Sciences at Bourassa view the progress platform? • What are the motivations for using the Bourassa platform among students of Media and Communication Sciences at progress ? • How effective is the Bourassa platform in facilitating services for students of Media and Communication Sciences at progress ? Methodology: The study employed a descriptive survey approach, utilizing a questionnaire as the primary data collection tool. A purposive sampling technique was used to select a sample of 65 students from the Department of Media and Communication Sciences at the University of Kasdi Merbah Ouargla. Findings: The study yielded several key findings: • The results indicated that the most attractive features of the progress platform are ease of access to information, eliminating the need for physical files, and user-friendliness. • The study also revealed that the preferred language for the progress platform was Arabic. • The study confirmed that students in the Master's program in Public Communication at the University of Ouargla heavily utilize the progress platform due to its significance in their academic journey. Conclusion: The study highlights the positive impact of digitalization on facilitating university services, particularly through the implementation of platforms like Bourassa. The findings underscore the importance of considering student perceptions and preferences when designing and implementing digital solutions in higher education settings. Further research is recommended to explore the broader implications of digitalization on various aspects of university life, including teaching, learning, and research.
Description: تخصص: إتصال جماهيري والوسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36027
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukheris-roukaia.pdf6,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.