Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36038
Title: التسويق الالكتروني لمنتجات التجميل عبر الانستغرام واثره على السلوك الاستهلاكي لطالبات الجامعة دراسة ميدانية على عينة من طالبات قسم علوم الاعلام والاتصال جامعة ورقلة
Authors: بايوسف مسعودة
بوغانم, دالية
لبوز, هناء
Keywords: الطالبات
التسويق الالكتروني
الانستغرام
السلوك الاستهلاكي
منتجات التجميل
التسوق الالكتروني
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: ان هدفنا من هذه الدراسة معرفة تأثير التسويق الالكتروني لمنتجات التجميل عبر منصة الانستغرام على السلوك الاستهلاكي لطالبات الجامعة. وعادات وانماط تسوق الطالبات من منصة الانستغرام، وما دوافع تسوق الطالبات عبر الانستغرام لاقتناء المنتجات التجميلية؟ وكيف أثر استخدام الانستغرام في التسوق على السلوك الاستهلاكي للطالبات؟ وما تقييم الطالبات للتسوق الالكتروني عبر الانستغرام لمنتجات التجميل؟ واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي والعينة القصدية من مجتمع البحث _ المتمثل في طالبات قسم علوم الاعلام والاتصال جامعة قاصدي مرباح ورقلة،واعتمدنا على الملاحظة والاستبيان كأدات لجمع المعلومات والذي يتضمن 25 سؤال مقسم على اربع محاور، قمنا بتوزيع 69 استمارة على عينة من الطالبات في الجامعة:وبعد جمع و تحليل البيانات توصلنا الى مجموعة من النتائج أهمها استطعنا التحقق من الهدف العام للدراسة وهوان التسويق الالكتروني عبر الانستغرام له اثر كبير على السلوك الاستهلاكي للطالبات والمتمثل في انهم يقتنون منتجات لم يكونو يستعملونها من قبل و ان التسوق الالكتروني عبر الانستغرام احيانا يجعل افراد العينة تشتري منتجات اكثر مما تحتاج . نصف افراد العينة نادرا ما تستخدم الانستغرام في التسوق وهذا يرجع الى الانشغالات الكثيرة وعدم توفر الوقت.وتوصلنا ان النسبة الاكبر من افراد العينة تندفع للتسوق عبر منصة الانستغرام من اجل توفر الماركات المفقودة في المحلات،وربع العينة وهي النسبة الاكبر ترى ان ترى ان التسوق الالكتروني يؤثر على سلوكهن الاستهلاكي بعدة طرق منها اراء المؤثرين حول المنتج. ترى نصف افراد العينة وهي النسبة الاكبر ان اغلب صفحات التسوق في الانستغرام ذات مصداقية.
Our goal of this study is to know the impact of e-marketing of beautyproductsthrough the Instagram platform on the consumer behavior of university students, andthe questions of the study are: What are the customs and patterns of shopping for students from the Instagram? platform to acquire cosmetic products? What are the motivations for female students? to market on Instagram to acquire cosmetic products? And how did the use of Instagram in shopping affect the consumer behavior of female students? And what is the evaluation of students for online shopping on Instagram for beautyproducts? In this study, we relied on the analytical descriptive approach and intentional samplefrom the research community. Represented by students of the Department of Information and Communication Sciences, University of KasdiMorbah and OuarglaWe relied on the observation and questionnaire as a tool to collect information, whichincludes 25 questions divided into four axes, we distributed 69 forms to a sample offemale students at the university. After collecting and analyzing the data, we reached a set of results, the mostimportant of which isWe were able to identify the general goal of studying and the e-marketing viaInstagram has a great impact on the consumer behavior of students, which is thatthey buy products they did not use before, and that online shopping on Instagramsometimes makes sample members buy more products than they need. Half of the respondents rarely use Instagram for shopping, which is due to manyconcerns and lack of time.We found that the largest percentage of the sample members are rushing to shopthrough the Instagram platform in order to have the missing brands in the stores.And a quarter of the sample, which is the largest percentage, sees that onlineshopping affects their consumer behavior in several ways, including the opinions ofinfluencers about the product.Half of the respondents, which is the largest percentage, believe that most of theshopping pages on Instagram are credible.
Description: تخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36038
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
labbouz-hanaa.pdf1,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.