Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36049
Title: فعالية استخدام منصة اليوتيوب لدى تلاميذ البكالوريا في دعم التحصيل الدراسي دراسة ميدانية لتلاميذ البكالوريا بولاية ورقلة
Authors: الزاوي, محمد الطيب
زهري, بثينة
بشني, فاطمة
Keywords: فعالية
الإستخدام
التلميذ
التحصيل الدراسي
اليوتيوب
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: تهدف هذه الدراسة وبشكل أساسي إلى معرفة فعالية استخدام منصة اليوتيوب لدى تلاميذ البكالوريا في دعم التحصيل الدراسي بعد أن أصبح اليوتيوب مصدرا رئيسيا للمعلومات ، وتم الاعتماد على المنهج المسحي التحليلي مما يوفر بيانات دقيقة وشاملة ، وتمثلت أداة جمع البيانات في استمارة استبيان الكتروني وزعت على عينة قصدية تكونت من 100 مفردة ،وتألف مجتمع البحث من تلاميذ البكالوريا بولاية ورقلة ،كما استندت الدراسة على نظريتين ،نظرية الاستخدامات والاشباعات ونظرية البنائية الوظيفية لتفسير مشكلة البحث،وفي الأخير تم التوصل إلى مجموعة من النتائج: من عادات وأنماط استخدام تلاميذ البكالوريا لمنصة اليوتيوب قضاء التلاميذ من ساعة إلى ساعتين يوميا في مشاهدة المحتوى التعليمي وذلك في أوقات غير محددة ،كما أن الجهاز الأكثر استخداما هو الهاتف الذكي ،من بين دوافع استخدام التلاميذ لمنصة اليوتيوب هي زيادة فهمهم للدروس وتنوع مقاطع الفيديو التعليمية وطرق الشرح المقدمة من طرف الأساتذة وصناع المحتوى التعليمي ،ساهم استخدام منصة اليوتيوب لدى التلاميذ في تعزيز فهم وحفظ الدروس بشكل أفضل كما ساعدتهم في حل أسئلة الامتحان التي سبق لهم مصادفتها في المنصة مما أدى إلى تحسين نتائجهم الدراسية وهذا يثبت مدى استفادتهم من المنصة.
This study aims mainly at knowing the effectiveness of using the YouTube platform for baccalaureate pupils in supporting the academic achievement. YouTube has become a major source of information, and the analytical survey curriculum has been used to provide accurate and comprehensive data, and the data collection tool was through an electronic questionnaire form distributed to an intended sample consisting of 100 individuals, The research community was made up of baccalaureate pupils from the state of Ouargla.The study was based on two theories, Thetheory of uses and gratification, and the theory of functional constructivism to explain the problem of the research.finally, a set of results were reached: One of the habits and patterns of baccalaureate pupils using YouTube is that pupils spend one to two hours a day watching educational content at indefinite times, and the most used device is the Smartphone. The purposes of using theYouTube platform are:increasing their understanding of the lessons, the variety of educational videos and explanatory methods provided by teachers and the educational content makers. Using YouTube platform by the pupils has contributed to a better understanding and memorizingof the lessons, also it has helped them resolve the exam questions which have encountered them in the platform, which lead to improving their school outcomes and this proves how much they benefit fromthe platform.
Description: التخصص اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36049
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zahri-bouthaina.pdf694,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.