Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36054
Title: مستوى وعي الطلبة بفرص ومخاطر استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: قندوز, عبد القادر

أبايحي, أسماء
دادو, سعاد
Keywords: الذكاء الاصطناعي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تقديم تقييم شامل ومعرفة مدى مستوى الوعي لدى الطلبة بخصوص الفرص الهامة والمخاطر المترتبة عن استخدامات تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وتهدف كذلك لفحص كيفية تفاعل الطلبة مع هذه التطبيقات ومدى فهمهم العميق لتأثيرات الناتجة عن استخدامها. تعد هذه الدراسة أمراًأساسيا لفهم كيفية تأثير التكنولوجيا على أجيال المستقبل، وتسليط الضوء على أهمية تعزيزي الوعي والتفكير النقدي بين الطلبة فيعالم يتسم بزخم التطور التكنولوجي. تم استخدام منهجية البحث الكمي لجمع البيانات، حيث تم توزيع استمارة استبيان على عينة عشوائية من الطلبة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، وقد تم تحليل هذه البيانات باستخدام أساليب إحصائية لتحديد مدى الوعي والتفكير النقدي لدى الطلبة بشأن استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي. ومن خلال نتائج هذه الدراسة تم التوصل إلى أن غالبية الطلبة لديهم معرفة بسيطة بتطبيقات الذكاء الاصطناعي وفرصها، ولكنهم يفتقرون إلى فهم عميق للمخاطر المحتملة التي قد تنجم عن استخدامها، كما أنهم يستخدمون تطبيقات الذكاء الاصطناعي في أنشطتهم اليومية دون التفكير الكافي في الآثار الجانبية، لدى وجب تعزيز التوعية بشأن استخدامات الذكاء الاصطناعي، وتشجيع التفكير النقدي والتقييم الأخلاقي لهذه التكنولوجيا.
This study aims to provide a comprehensive assessment and determine the level of awareness among students regarding the significant opportunities and risks associated with the use of artificial intelligence applications. It also seeks to examine how students interact with these applications and their deep understanding of the impacts resulting from their use. This study is essential for understanding how technology affects future generations and highlights the importance of enhancing awareness and critical thinking among students in a world characterized by rapid technological advancement. A quantitative research methodology was used to collect data, with a questionnaire distributed to a random sample of students at Kasdi Merbah University in Ouargla. This data was analyzed using statistical methods to determine the level of awareness and critical thinking among students regarding the use of artificial intelligence applications. The results of this study indicate that the majority of students have a basic knowledge of artificial intelligence applications and their opportunities, but they lack a deep understanding of the potential risks that may arise from their use. Additionally, they use artificial intelligence applications in their daily activities without sufficient consideration of the side effects. Therefore, it is necessary to enhance awareness about the uses of artificial intelligence and encourage critical thinking and ethical evaluation of this technology.
Description: تخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36054
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dadou-souad.pdf935,28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.