Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36059
Title: إستراتيجيـــة الاتصـــال التسويــــــقي ودوره في ترويـــج المبيعـــــــات دراســــــــــــة ميدانيـــــــــــــة بمؤسســــــــة موبيليس ورقلــــــــــــة
Authors: قندوز, عبد القادر
جغوبي, عبد الرحمن
تمار, محمد
Keywords: إستراتيجية
الاتصال التسويقي
ترويج المبيعات
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي تلعبه إستراتيجية الاتصال التسويقي في ترويج المبيعات لمؤسسة موبيليس المديرية الجهوية ولاية ورقلة من خلال ما تحمله هاته الإستراتيجية من أبعاد متمثلة أولا ببعد وسائل الإعلام وتأثيرها على ترويج المبيعات ثانيا بعد العلاقات العامة وتأثيره على ترويج المبيعات وثالثا وأخير بعد التكنولوجيا الرقمية والانترنت وتأثيرها في ترويج المبيعات واعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي المناسب لإشكالية بحثنا كما استخدمنا الاستبيان كأداة لجمع البيانات في الجانب التطبيقي على عينة البحث و البالغ عددها 190 موظف حيث تم توزيع الاستبيانات عليهم و استردادها و قد تحصلنا على إجابات جدية قابلة لتحليل و الدراسة و بعد المعالجة الإحصائية و اختبار الفرضيات توصلنا إلى نتائج أهمها: أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية لأثر وسائل الإعلام على ترويج مبيعات مؤسسة موبيليس باستثناء المطبوعات بنسبة متدنية.وأن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية لأثر العلاقات العامة على ترويج المبيعات. أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية لأثر التكنولوجيا الرقمية والانترنت على ترويج المبيعات باستثناء التسويق بالبريد الالكتروني بنسبة ضعيفة
This study aims to identify the role of marketing communication strategy in promoting sales for Mobilis, the regional directorate of Ouargla province, through the dimensions of this strategy represented firstly by the media dimension and its impact on sales promotion, secondly by the public relations dimension and its impact on sales promotion, and thirdly and finally by the digital technology and internet dimension and its impact on sales promotion. We relied on the descriptive analytical approach appropriate to the problematic of our research, and we used the questionnaire as a tool for collecting data in the applied aspect on a research sample of 190 employees, where the questionnaires were distributed to them and retrieved. We obtained serious answers that can be analyzed and studied. After statistical processing and hypothesis testing, we reached the following results There is a statistically significant relationship for the impact of media on Mobilis sales promotion, except for print media at a low rate and there is a statistically significant relationship for the impact of public relations on sales promotion also there is a statistically significant relationship for the impact of digital technology and the internet on sales promotion, except for e-mail marketing at a weak rate
Description: التخصــص: اتصــــال جماهيـــــــري والوسائـــــــط الجديــــــــــدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36059
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
temmar-mouhamed.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.