Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36089
Title: اتجاهات معلمي اللغة العربية في اختيار نصوص المطالعة الموجهة السنة الرابعة والخامسة الابتدائية -عينة-
Authors: البار, عبد القادر
رحومه, سعاد
Keywords: اتجاهات المعلمين
نصوص المطالعة الموجهة
السنة الرابعة
السنة الخامسة
attitudes des enseignants
textes de lecture dirigée
quatrième année
cinquième année
teachers' attitudes
directed reading texts
fourth grade
fifth grade
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات معلمي اللغة العربية في اختيار نصوص المطالعة السنة الرابعة والخامسة ابتدائي, وذلك من خلال المعايير يعتبرونها في اختيارهم للنصوص, تأتي أهمية الدراسة من الدور الهام الذي تلعبه المطالعة في حياة التلميذ, مما تساهم في تنمية المهارات اللغوية, وتوسيع المعرفة, وتنمية مهارات التعلم الذاتي, وقد أكدت هذه الدراسة على أهمية تدريب المعلمين على معايير اختيار النصوص , وتزوديهم بالمهارات اللازمة لانتقاء النصوص المناسبة لمستويات التلاميذ واحتياجاتهم, كما تشدد على ضرورة تشجيع المعلمين على التنويع في النصوص من حيث الأنواع والموضوعات. توصلت الدراسة إلى أن اتجاهات المعلمين كانت إيجابية بشكل عام، وجود فروقات بين المعلمين في اختياراتهم وذلك راجع لخبرتهم في انتقاء النصوص ومهاراتهم.
L'étude visait à identifier les attitudes des enseignants de langue arabe dans le choix des textes de lecture pour les élèves de quatrième et cinquième années de l'école primaire, en se basant sur les critères qu'ils considèrent dans leur sélection des textes. L'importance de cette étude découle du rôle crucial que joue la lecture dans la vie des élèves, contribuant au développement des compétences linguistiques, à l'élargissement des connaissances et au développement des compétences d'apprentissage autonome. Cette étude a souligné l'importance de former les enseignants aux critères de sélection des textes et de les doter des compétences nécessaires pour choisir des textes adaptés aux niveaux et aux besoins des élèves. Elle insiste également sur la nécessité d'encourager les enseignants à diversifier les types et les sujets des textes. L'étude a conclu que les attitudes des enseignants étaient généralement positives, avec des différences dans leurs choix dues à leur expérience dans la sélection des textes et à leurs
The study aimed to explore the attitudes of Arabic language teachers in selecting reading texts for the fourth and fifth grades of elementary school, focusing on the criteria they consider in their selection. The importance of the study stems from the significant role that reading plays in the student's life, contributing to the development of linguistic skills, expanding knowledge, and fostering self-learning skills. The study emphasized the importance of training teachers on the criteria for selecting texts and equipping them with the necessary skills to choose texts appropriate for the students' levels and needs. It also stresses the need to encourage teachers to diversify texts in terms of types and topics. The study concluded that teachers' attitudes were generally positive, with differences in their choices attributed to their experience in selecting texts and their skills.
Description: التخصص:اللسانيات التطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36089
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رحومه سعاد.pdf364,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.