Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36110
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنوار, شهرزاد-
dc.contributor.authorزقوية, بوبكر-
dc.contributor.authorلفريكي, شوقي-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36110-
dc.descriptionالتـخصــص: عـــلــم الـــنفــس الـعيــــاديen_US
dc.description.abstractالخلفية: تمثل التصورات النفسية الاجتماعية المنطلق المعرفي الذي يعتمد عليه الشخص لفهم ما هو مجهول خاصة وتفسيره واعتمادا على البناء المعرفي تجاه موضوع محدد وأحد أكثر المواضيع انتشارا في السنوات الأخير خاصة بعد فترة جائحة الكوفيد موضوع المرض النفسي الذي طفى على سطح المواضيع العامة أكثر. هدف الدراسة:استكشاف التصورات النفسية الاجتماعية الأكثر شيوعًا للمرض النفسي لدى الكلبة المقبلين على التخرج. المنهج:استخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، على عينة عشوائية طبقية تكونت من 150 طالبًا وطالبة (72 ذكور 78 اناث) من كليات الآداب واللغات والمحروقات والطاقات المتجدد، وتم تبنيأداة القياس في مقياسالتصورات النفسية الاجتماعية للمرض النفسي (بعدي التصورات التقليدية والحديثة) التي تم بناؤها من طرف بورنان سامية 2007. النتائج: توصلت نتائج الدراسة الى: • شيوعالتصورات النفسية الاجتماعية الحديثة للمرض النفسي لدى العينة. • وجود فروق ذات دلالةإحصائية بين الذكور والإناث في التصورات النفسية الاجتماعية التقليدية وذلك لصالح الذكور. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التصورات النفسية الاجتماعيةحسب نمط الإقامة والتخصص ونوع الهواية. التفسير: ان انتشار تصورات اجتماعية حديثة للمرض النفسي لدى الطلبة المقبلين على التخرج له ينبه إلى اهمية دور الوسط الأكاديمي في تعزيز الوعي بالصحة النفسية والحد من الوصمةتجاهه في الوسط الأكاديمي والعامي.en_US
dc.description.abstract: Psychosocial perceptions represent the cognitive starting point that a person relies on to understand and interpret what is especially unknown, based on the cognitive structure regarding a specific topic and one of the most widespread topics in recent years, especially after the Covid pandemic period, the topic of mental illness, which has surfaced more on the surface of general topics. Study Objective: To explore the most common social cognitions of mental illness among graduating students. Methodology: The study used a descriptive exploratory approach, on a stratified random sample of 150 students (males and females) from the Faculties of Arts and Languages, Petroleum and Renewable Energy. The measuring tool was the Social Cognitions of Mental Illness Scale (traditional and modern cognitions dimensions). Results: The study results reached: • The prevalence of modern social cognitions of mental illness among the sample. • There were statistically significant differences between males and females in traditional social cognitions, in favor of males. • There were no statistically significant differences in social cognitions according to residence type, specialization, or hobby type. Interpretation: The prevalence of modern social cognitions of mental illness among graduating students highlights the importance of the role of academia in promoting mental health awareness and reducing stigma towards it in both academic and public spheres.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتصورات النفسية الاجتماعيةen_US
dc.subjectالمرض النفسيen_US
dc.subjectالطلبة المقبلين على التخرجen_US
dc.titleالتصورات النفسية الاجتماعية للمرض النفسي لدى الطلبة المقبلين على التخرج بولايةورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lefriki-chaouki.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.