Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorغوتي, زياني-
dc.contributor.authorشريفي, سلمى-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36129-
dc.descriptionالتخصص سمعي بصريen_US
dc.description.abstractيهدف هذا البحث إلى دراسة اثر استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي وفي تحسين مستوى وتعليم ومردودية الأساتذة وكيفية تعاملهم مع تطبيقات هذا الأخير وتحقيق تعليم جيد كما تطرقت هذه الدراسة إلى معرفة نسبة الأساتذة لمستخدمين الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي وكيف يتم استخدامهم له في التدريس ويتناول البحث أيضا ايجابيات المعتمدة من طرف أساتذة الذكاء الاصطناعي وصعوبات التي يوجهونها في التعليم العالي عن طريقه كما أن هذا البحث سيتطرق إلى تشجيع الذكاء الاصطناعي للتنافس الأكاديمي في الجامعة الجزائرية وتحسين مستوى الأساتذة والطلبة بالإضافة إلى الدعوة إلى استخدامه والولوج إليه والقبول عليه في البحث العلمي وإلقاء المحاضرات عن طريقه سواء بالصوت أو بالصورة أو عن بعد كما تطرقنا أيضا في بحثنا هذا إلى النسبة والنتائج الملحوظة من استخدامه من قبل الأساتذة كما هدفت دراستنا هذه إلى إثراء وسد فراغ كبير في المكتبة الجزائرية والعربية بمعلومات قيمة والدعوة إلى الاهتمام الكبير بالذكاء الاصطناعي رجينا أن تكون هذه الدراسة مفيدة وجيدة للبحوث والدراسات القادمة في هذا المجال كما سنكشف في هذه الدراسة على الآثار السلبية والايجابية لاستخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي الإشباعات المحققة منه.en_US
dc.description.abstractof the study the purpose of this research is to study the impact of the use of artificial intelligence in higher education, to improve the level, education and productivity of teachers, and how they deal with their applications, and to achieve a good education. the study also deals with the percentage of teachers using artificial intelligence in higher educations. the research also examines the advantages and difficulties of the teachers of artificial intelligence in teaching through it. the research will also promote academic intelligence at the university of Algeria, improve the level of professor and student, but also calls for its use, access and acceptance in scientific research and lectures, whether by voice, image or distance. Our study also aimed at rich people, closing a large vacuum in the Algerian and nude library with valuable information, and calling for a great interest in artificial intelligence…to make this research useful and good for future research and studies in this field…as we will reveal in this letter the negative and positive effects of using artificial intelligence in higher education and the satisfactions obtained from it.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالدكاء الاصطناعيen_US
dc.subjectالتعليم العاليen_US
dc.titleاثر استخدام الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي دراسة ميدانية على عينة من أساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cherifi-salma.pdf498,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.