Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36162
Title: دور مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل القيم الاجتماعية لدى التلاميذ دراسةميدانيةعلى عينة من التلاميذ متوسطة مولاي العربي - ورقلة -
Authors: زايدي, فتيحة
أولاد بلقاسم, يوسف
Keywords: المؤثرين
مواقع التواصل الاجتماعي
القيم الاجتماعية
التلاميذ
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: إن التطور التكنولوجي الذي شهده العالم أدى على ظهور مواقع التواصل الاجتماعي التي فتحت المجال للأفراد للتواصل و التفاعل داخل هاته المنصات ، فمن مخلفات هاته المواقع ظهور ما يسمى بالمؤثرين الذين يعتبرون فئة من الأشخاص ينشطون عبر مواقع التواصل الاجتماعي فهم يساهمون في تشكيل بعض القيم الاجتماعية للأفراد عامة والتلاميذ ، فبناء على هذا جاءت هذه الدراسة تحت عنوان " دور مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل القيم الاجتماعية للتلاميذ " فمن خلال هذا نحاول معرفة و اكتشاف الظاهرة وعليه طرحنا التساؤل الرئيسي الآتي : ما هو دور مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل القيم الاجتماعية للتلاميذ في مرحلة التعليم المتوسط ؟ ويندرج تحته مجموعة من الأسئلة الفرعية: ما نوع القيم التي ينشرها مؤثري مواقع التواصل الاجتماعي لتلاميذ السنة الرابعة في متوسطة مولاي العربي ورقلة ؟ كيف يتلقى التلميذ الذي يدرس في سنة رابعة متوسط بمتوسطة مولاي العربي حي الشرفة ورقلة لمحتوى مؤثري موقع الانستغرام واليوتيوب؟ هل يؤدي التعرض الزائد لمحتويات مؤثري موقع اليوتيوب والانستغرام إلى اكتساب قيم جديدة لدى تلاميذ متوسطة مولاي العربي؟و للإجابة على هذه التساؤلات اعتمدنا على مجموعة من الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج الوصفي ، مستخدمين في ذلك أدوات جمع البيانات الملاحظة و الاستبيان ، حيث قدرت عينة البحث ب 81 تلميذ من السنة الرابعة متوسط تم ، وفي الأخير توصلنا إلى أن لهؤلاء المؤثرين دور كبير في تشكيل القيم الاجتماعية للتلاميذ فمنها ما هو ظاهر و منها ما هو كامن؛ و أن التلاميذ كلما زاد تعرضهم لمحتويات هؤلاء المؤثرين كلما زادت اختلاف نظرتهم الطبيعية للواقع المعاش هذا لأنهم في مرحلة حساسة وهي مرحلة المراهقة فهمسهل التأثر ، فكلما زادت عدد سنوات التعرض لهؤلاء المؤثرين كلما زادت نسبة التأثر فمنهم من يكتسب قيما منها ما هو سلبي و ما هو إيجابي؛ من بين هذه القيم نجد التكافل الاجتماعي بالإضافة إلى خلق أسلوب الحوار وكذا الثقة بالنفس و كذلك تقليد المؤثرين من ناحية للباس و الشكل و تسريحات الشعر .
The technological development witnessed by the world led to the emergence of social networking sites that opened the way for individuals to communicate and interact within these platforms, it is the remnants of these sites the emergence of so-called influencers who are considered a category of people active through social networking sites, they contribute to the formation of some social values for individuals in general and students, based on this this study came under the title "The role of social media influencers in shaping the social values of students" Through this we try to find out And the discovery of the phenomenon, and therefore we asked the following main question: What is the role of social media influencers in shaping the social values of students in the intermediate education stage? It includes a set of sub-questions: What kind of values do social media influencers spread to fourth-year students in Moulay Larbi Ouargla Intermediate School? How does a student who studies in the fourth year of intermediate school in Moulay Larbi receive the neighborhood of Al-Shorfa and Ouargla for the content of Instagram and YouTube influencers? Does excessive exposure to YouTube and Instagram influencers lead to new values among Moulay Larbi middle school students? To answer these questions, we relied on a set of methodological procedures represented in the descriptive approach, using data collection tools observed and questionnaire, where the research sample was estimated at 81 students from the fourth year average was done, and in the end we found that these influencers have a major role in shaping the social values of students, some of which are apparent and some of which are latent; The natural reality of the lived because they are in a sensitive stage, which is adolescence, they are easily affected, the more years of exposure to these influencers, the greater the percentage of vulnerability, some of them acquire values, including what is negative and what is positive; among these values we find social solidarity in addition to creating a style of dialogue as well as self-confidence, as well as imitating influencers in terms of dress, shape and hairstyles.
Description: التخصص : علم اجتماع اتصال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36162
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
oulad belkacem-youcef.pdf753,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.