Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36183
Title: مستوى اليقظة الذهنية لدى طلبة جامعة ورقلة دارسة ميدانية على طلبة تخصص علوم تربية(علم النفس التربوي،إرشاد وتوجيه، تربية خاصة).
Authors: بن عمارة, سمية
ولدبوله, جميلة
سايح, نادية
Keywords: اليقظة الذهنية
طلاب الجامعة
تخصص علوم التربية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى اليقظة الذهنية لدى طلبة تخصص علوم تربية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة .و تحديد الفروق في ضوء بعض المتغيرات. هي : التخصص الدراسي و المستوى الدراسي . ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي ، من خلال الاستعانة بمقياس اليقظة الذهنية لأحلام مهدي عبدا لله ، وقد طبق على عينة قوامها (193) طالبا وطالبة بجامعة قاصدي مرباح ورقلة ، اختيرت بطريقة العينة العشوائية البسيطة، و تم تطبيق اختبار الفروق" ت" لدراسة الفروق وقد أسفرت نتائج الدراسة على أن مستوى اليقظة الذهنية لدى الطلبة مرتفع ،و لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى اليقظة الذهنية لدى الطلبة باختلاف التخصص الدراسي ، و لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى اليقظة الذهنية باختلاف المستوى الدراسي . وقد تم تفسير النتائج استنادا على الخلفية النظرية للموضوع .
The current study aimed to identify the level of mental alertness among students majoring in educational sciences at the University of Kasdi-Merbah Ouargla, and to determine the differences in light of some variables. They are: academic specialization and academic level. To achieve the objectives of this study, we relied on the exploratory descriptive approach, by using the mental alertness scale of Ahlam Mehdi Abdallah. It was applied to a sample of (193) male and female students at the University of Kasdi-Merbah Ouargla, who were chosen using a simple random sampling method, and a difference test was applied. To study the differences The results of the study showed that the level of mental alertness among students is high, and there are no statistically significant differences in the level of mental alertness among students according to the academic specialization, and there are no statistically significant differences in the level of mental alertness according to the academic level. The results were interpreted based on the theoretical background of the to
Description: التخصص:إرشاد وتوجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36183
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sqyeh-nadia.pdf549,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.