Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36186
Title: الأنشطة الإبداعية و علاقتها بالتكامل الحسي لدى عينة من الأطفال ذوي إضطراب طيف التوحد
Authors: رقاقدة, مسعودة
التجاني, خدوج
Keywords: الأنشطة الإبداعية
التكامل الحسي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الأنشطة الإبداعية و التكامل الحسي لدى أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد و حاولنا الإجابة على التساؤلات التالية:  توجد علاقة ارتباطية بين الانشطة الابداعية والتكامل الحسي لدى عينة أطفال طيف التوحد.  توجد فروق ذات دلالة احصائيا بين الانشطة الابداعية والتكامل الحسي تبعا لمتغير الجنس لدى عينة افراد الدراسة  توجد فروق ذات دلالة احصائيا بين الانشطة الابداعية والتكامل الحسي تبعا لمتغير العمر لدى عينة افراد الدراسة  تكونت عينة الدراسة من 30 طفلا من اضطراب طيف التوحد المتكفل بهم بالمركز الكمال لتكفل النفسي الأرطوفوني والتربوي تقرت تتراوح أعمارهم بين 6-11 سنة وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي الإرتباطي الذي يتناسب مع موضوع الدراسة و قد تم استخدام الأدوات التالية لجمع البيانات تمثلا في: استبيان الانشطة الابداعية من اعداد الباحثة مقياس التكامل الحسي من اعداد الباحثين عبد العزيز السيظ الشخص، محمود محمد الطنطاوي، داليا محمود سيد طعيمة تم تحليل البيانات بالإعتماد على الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS) متبعين الأساليب الإحصائية التالية:  معامل ألفا كرومباخ  معامل ارتباط بيرسون بالإضافة إلى استخدام التكرارات والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية وقد أظهرت نتائج الدراسة:  ا توجد علاقة ارتباطية بين الانشطة الابداعية والتكامل الحسي لدى عينة أطفال طيف التوحد.  توجد فروق ذات دلالة احصائيا بين الانشطة الابداعية والتكامل الحسي تبعا لمتغير الجنس لدى عينة افراد الدراسة  توجد فروق ذات دلالة احصائيا بين الانشطة الابداعية والتكامل الحسي تبعا لمتغير العمر لدى عينة افراد الدراسة
The study aimed to identify the relationship between creative activities and sensory integration in children with autism spectrum disorder and we tried to answer the following questions:  There is a correlation between creative activities and sensory integration in a sample of children on the autism spectrum.  There are statistically significant differences between creative activities and sensory integration depending on the gender variable of the study sample  There are statistically significant differences between creative activities and sensory integration depending on the age variable of the study sample  The sample of the study consisted of 30 children from autism spectrum disorder who were sponsored by the perfect Center for psycho-emotional and educational sponsorship between the ages of 6-11 years, and we relied on the descriptive and associative approach that fits the subject of the study The following data collection tools have been used, namely: Questionnaire of creative activities prepared by the researcher The sensory integration scale was prepared by researchers Abdul Aziz Al-sayez Al-person, Mahmoud Mohammed Al-Tantawi, Dalia Mahmoud Sayed Taima The data was analyzed based on the statistical package of Social Sciences (SPSS) using the following statistical methods:  The Krombach Alpha coefficient Lemma  The function of Pearson's correlation coefficient In addition to using repetitions, percentages and arithmetic averages, the results of the study have shown:  There is no correlation between creative activities and sensory integration in a sample of children on the autism spectrum.  There are statistically significant differences between creative activities and sensory integration depending on the gender variable of the study sample  There are statistically significant differences between creative activities and sensory integration depending on the age variable of the study sample
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36186
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tidjani-kheddoudj.pdf5,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.