Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36190
Title: أنماط السلطة الوالدية وعلاقتها بالهشاشة النفسية لدى المراهقين - دراسة ميدانية ببعض ثانويات ولاية ورقلة-
Authors: وازي, الطاوس
بن الشيخ, بثينة
Keywords: السلطة الوالدية
الهشاشة النفسية
المراهقين
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين السلطة الوالدية والهشاشة النفسية لدى المراهقين حيث أجريت الدراسة خلال العام الدراسي 2023/2024م، وتكونت عينة الدراسة من 120 مراهق، تمثلت في "عدد الذكور(52)، عدد الإناث (68)" من بعض ثانويات ولاية ورقلة، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الارتباطي، وجُمعت البيانات من عينة من خلال استبيان يتكون من مقياس السلطة الوالدية لـمصطفى عشوي الذي قام بالاعتماد على نسخة "بوري" "1991" في إعداده وتصميمه على مراحل، ومقياس الهشاشة النفسية لـ " نبيهة جماطي " "2021" ، والتي تم التأكد من خصائصها السيكومترية التي أكدت صلاحيتها للاستخدام وبعد معالجة البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (Spss) وتحليلها حيث توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية: - طبيعة السلطة الوالدية كما يدركها المراهقين ذات " نمط تربوي". - مؤشر الهشاشة النفسية السائد لدى المراهقين هو المؤشر المدرسي. - وجود علاقة ارتباطية بين أنماط السلطة الوالدية والهشاشة النفسية لدى المراهقين. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أنماط السلطة الوالدية تعزى لمتغير الجنس. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد الهشاشة النفسية تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق في أنماط السلطة الوالدية تعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين. - توجد فروق ذات ذلالة إحصائية في أبعاد الهشاشة النفسية تعزى لمتغير المستوى التعليمي للأب، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد الهشاشة النفسية تعزى لمتغير المستوى التعليمي للأم.
The current study aimed to explore the relationship between parental authority and psychological vulnerability among adolescents. The study was conducted during the academic year 2023/2024 and included a sample of 120 students from some high schools in the state of Ouargla. The sample consisted of 52 males and 68 females.To achieve the study objectives, a descriptive correlational approach was adopted, and data were collected through a questionnaire consisting of Mustafa Ashawi's Parental Authority Scale, which was based on Buri's version (1991) in its preparation and design stages, and Nabiha Jamati's Psychological Vulnerability Scale (2021), whose psychometric properties were confirmed for use. After processing the data using the statistical program (SPSS) and analyzing it, the current study reached the following results: - The nature of parental authority as perceived by adolescents is "educational." - The predominant indicator of psychological vulnerability among adolescents is the academic indicator. - There is a correlational relationship between parental authority patterns and psychological vulnerability among adolescents. - There are no statistically significant differences in parental authority patterns attributed to gender. - There are statistically significant differences in dimensions of psychological vulnerability attributed to gender. - There are no differences in parental authority patterns attributed to the educational level of parents. - There are statistically significant differences in dimensions of psychological vulnerability attributed to the educational level of the father, while there are no statistically significant differences in dimensions of psychological vulnerability attributed to the educational level of the mother.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36190
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben elchikh-bouthaina.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.