Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36308
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorهنية, عريف-
dc.contributor.authorسندس, جريدي-
dc.date.accessioned2024-07-02T08:19:51Z-
dc.date.available2024-07-02T08:19:51Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36308-
dc.descriptionالتخصص: اللسانيات التطبيقيةen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة كيفية تحقيق مسرحة نصوص فهم المنطوق الكفاية التواصلية لدى المتعلمين، حيث كانت العينة تلاميذ السنة الخامسة من التعليم الابتدائي لسنة 2023/2024، اعتمدت الدراسة على عينتين (ضابطة وتجريبية) وقد تم ملاحظتها وعرض النتائج ومناقشتها فكانت نتائج كالآتي: نسب العينة في أداء مهارات التواصل اللفظية وغير اللفظية في العينة التجريبية جيدة في مقابل العينة الضابطة تراوحت النسب بين المتوسط والضعيف، وبالتالي حققت مسرحة نصوص فهم المنطوق الكفاية التواصلية المطلوبة.en_US
dc.description.abstractL'étude visait à savoir comment réaliser la dramatisation des textes de compréhension orale et la compétence communicative des apprenants, puisque l'échantillon était constitué d'élèves de cinquième année de l'enseignement primaire pour l'année 2023/2024. L'étude s'est appuyée sur deux échantillons (contrôle et expérimental). et les résultats ont été observés, présentés et discutés. Les résultats étaient les suivants : pourcentages d'échantillon dans... La performance des compétences de communication verbale et non verbale dans l'échantillon expérimental était bonne par rapport à l'échantillon témoin. Les pourcentages variaient entre moyen et. médiocre, et ainsi la dramatisation des textes de compréhension orale a atteint l'adéquation communicative requise.-
dc.description.abstractThe study aimed to know how to achieve dramatization of spoken comprehension texts and communicative competence among learners, as the sample study was about the students of the fifth years of primary school for years 2023/2024. The study was based on two samples (control, experimental). The observedrésultewas presented anddiscussed, and the results were as following: the Sample proportions the performance of verbal and non-verbal communication skills in the experimental sample was good as compared to the control sample, the percentages ranged between the averages and weak finally .the dramatization of spoken comprehension texts achieved communicative adequacy.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversite kasdi merbah ouarglaen_US
dc.subjectمسرحة النصوصen_US
dc.subjectفهم المنطوقen_US
dc.subjectمهارات التواصل الشفويen_US
dc.subjectالمهارات اللفظيةen_US
dc.subjectالمهارات غير اللفظيةen_US
dc.subjectDramatisation de textesen_US
dc.subjectcompréhension du langage parléen_US
dc.subjectcompétences en communication oraleen_US
dc.subjectcompétences verbalesen_US
dc.subjectcompétences non verbalesen_US
dc.subjectDramatizing textsen_US
dc.subjectunderstanding spoken languageen_US
dc.subjectoral communication skillsen_US
dc.subjectverbal skillsen_US
dc.subjectnonverbal skillen_US
dc.titleمسرحة نصوص فهم المنطوق ودورها في تنمية مهارات التواصل الشفوي لدى متعلمي السنة الخامسة من التعليم الابتدائي.en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
جريدي سندس.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.