Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36328
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمحمدي, فوزية-
dc.contributor.authorغزال, زينب-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36328-
dc.descriptionالتخصص :علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط مدينةتوقرت، ومعرفة ما إذا كانت هناك فروق دالة في مستوى صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطتعزى لمتغير(المستوى التعليمي ـ الجنس ـ والمعيدين غير المعيدين) ولتحقيق هدف الدراسة ، تم إتباع المنهج الوصفي الاستكشافي باعتباره المنهج الأنسب ، كما طبقت الدراسة على عينة مكونة من 130 ، تلميذ تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة ، كما تم تصميم استبيان لغرض الدراسة وبعد التأكد من خصائصه السيكومترية (الصدق ، الثبات) وبعد المعالجة الاحصائية لفرضيات الدراسة باستخدام الحزمة الإحصائيةSPSS النسخة 20 تم التوصل إلى النتائج التالية: 1_ مستوى صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطة مرتفع . 2_ توجد فروق دالة إحصائيا في صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطة تعزى لمتغير المستوى التعليمي . 3_ توجد فروق دالة إحصائيا في صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطة تعزى لمتغير الجنس. 4_ لا توجد فروق دالة إحصائيا في صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير إعادة السنة (التلاميذ المعيدين غير المعيدين).en_US
dc.description.abstractThe aim of the study was to explore the level of difficulty of writing for middle school students in the city of Itkarat, and to see whether there were significant differences in the level of difficulty of writing for middle school pupils attributable to a variable (educational level, sex, and non-returnees) To achieve the study's objective, the exploratory descriptive curriculum was used as the most appropriate curriculum. The study was applied to a sample of 130 pupils selected in a simple random manner. A questionnaire was designed for the study and after confirmation of its psychometric characteristics (honesty, consistency) and after statistical treatment of the study hypotheses using the statistical package. SPSS S s version 20 the following results were achieved: 1. The level of writing difficulty of middle school students is high. 2_There are statistically significant differences in the difficulty of writing for middle school pupils attributable to the variable level of education. There are 3_ statistically significant differences in the difficulty of writing for middle school pupils attributable to the sex variable. 4_, There are no statistically significant differences in the difficulty of writing for middle school pupils attributable to the re-year variable (non-reunited pupils).-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024-
dc.subjectصعوبة الكتابةen_US
dc.subjectمرحلة التعليم المتوسطةen_US
dc.titleمستوى صعوبة الكتابة لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسطة دراسة ميدانية بمدينة تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghazel-zineb.pdf770,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.