Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36349
Title: العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها بالتعلم الذاتي (دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة الثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية)
Authors: الأعور, إسماعيل
جعفور, أسماء
Keywords: العوامل الخمسة الكبرى للشخصية
العصابية
الانبساطية
الانفتاح على الخبرة
المقبولية
يقظة الضمير
التعلم الذاتي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: سعت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية و التعلم الذاتي لدى طلبة السنة الثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية، ومعرفة مستوى التعلم الذاتي لدى أفراد العينة، ومعرفة طبيعة العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها بالتعلم الذاتي، وكذا الكشف عن الفروق في العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والتعلم الذاتي تبعا لمتغير الجنس لدى افراد العينة، وأيضا الكشف عن الفروق في العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والتعلم الذاتي وفقا لمتغير التخصص لدى افراد العينة، تكونت عينة الدراسة من (203) طالبا وطالبة من طلبة السنة الثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية تم اختيار العينة عن طريق أسلوب الحصر الشامل، وتم التطبيق الميداني بجامعة قاصدي مرباح ورقلة. كما تم استخدام في جمع البيانات على الأداتين مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية إعداد كوستا وماكري (1992) وتعريب بدر الأنصاري( 1997) ومقياس التعلم الذاتي من إعداد ولاف ابتسام (2021) لغرض جمع البيانات وبعدها تم التأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين الدارسة، بحساب معاملات الصدق والثبات ثم تطبيقيها في الدراسة الأساسية، ثم عولجت البيانات باستخدام برنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS). وانتهت الدراسة الى النتائج الآتية: 1- مستوى التعلم الذاتي لدى طلبة السنة ثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية مرتفع. 2- وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيا بين عامل العصابية والتعلم الذاتي، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين عامل الانبساطية والانفتاح على الخبرة ويقظة الضمير والتعلم الذاتي، وعدم وجود علاقة ارتباطية بين عامل المقبولية والتعلم الذاتي. 3-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في جميع العوامل الخمسة الكبرى للشخصية تبعا لمتغير الجنس (أنثى/ذكر) لدى أفراد العينة. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التعلم الذاتي تبعا لمتغير الجنس(أنثى/ذكر) لدى طلبة سنة ثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية. 5- توجد فروق في العوامل الخمسة الكبرى للشخصية بين طلبة السنة ثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية ككل، كما توجد فروق في بعدي العصابية والانبساطية لصالح طلبة علوم التربية. 6- إنه لا توجد فروق التعلم الذاتي بين طلبة السنة الثانية ليسانس علم النفس وعلوم التربية. وقد فسرت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة المتعلقة بمتغيري الدراسة الحالية (العوامل الخمسة الكبرى للشخصية، التعلم الذاتي) وختمت الدراسة بمجموعة من المقترحات.
The current study seeks to reveal the relationship between the Big Five Factors of personality and their relationship to self-learning among second-year students of The Bachelor of psychology and Educational Sciences, find out the level of self-learning among the sample members, find out the nature of the relationship between the Big Five Factors of personality and their relationship to self-learning, as well as revealing the differences in the Big Five Factors of personality according to the sex variable of the sample members, revealing the differences in self-learning according to the sex variable of the sample members, and also revealing the differences in the Big Five Factors of personality according to the specialization variable of the sample members, and revealing the differences in self-learning according to the specialization variable. The questions of the study were also tested statistically, using appropriate statistical methods. The sample of the study consisted of (203) male and female students of the second year of Bachelor of psychology and Educational Sciences.the sample was selected by the comprehensive inventory method, and the field application was carried out at Qasidi Murbah University and Ouargla. The following two tools were also used in data collection: The scale of the five great factors of personality prepared by Costa and Macri (1992) Arabization by Badr Al-Ansari (1997) And the self-learning scale prepared by LAV Ibtisam (2021). After that, the psychometric characteristics of the two studied measures were confirmed by calculating the coefficients of honesty and constancy before applying them in the basic study, and then the data were processed using the statistical program of Social Sciences (SPSS). The study concluded with the following results: 1-the level of self-learning among second-year students bachelor of psychology and Educational Sciences is high. 2-the presence of a statistically negative correlation function between the neuroticism factor and self-learning, and the presence of a statistically positive correlation function between the extroversion factor and openness to experience, conscientiousness and self-learning, and the absence of an associative relationship between the acceptability factor and self-learning. 3-there are no significant differences in all five major personality factors depending on the gender variant (female/male) of the respondents.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36349
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
djaafour-asma.pdf1,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.