Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36354
Title: تعليمية الصوتيات العربية في قسم اللغة والأدب العربي
Other Titles: جامعة قاصدي مرباح ورقلة دراسة وصفية تقييمية
Authors: ابوبكر, حسيني
قماري, يسرى
Keywords: التعليمية
الصوتيات العربية
المحتوى المعرفي
الوسائل
الطرائق
pédagogique
phonétique arabe
contenus cognitifs
moyens
méthodes
educational
Arabic phonetics
cognitive content
means
methods
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: يتناول هذا البحث تعليمية الاصوات اللغوية في قسم الأدب العربي بجامعة ورقلة، من حيث المحتوى المعرفي ، والوسائل والطرائق ، انطلاقا من نوعين من المقاييس ، اولها الأساسية، وهي التي تقدم مادة الصوتيات بشكل مباشر ، وقد وضعت اساسا لهذا الغرض ، وهي على ثلاثة انواع بحسب طبيعة المدونة اللغوية وهي الشعر والنثر والقرآن وهذا من باب التغليب ، فما تعلق بالنثر فمقياس الفونولوجيا والصوتيات العربية ، وما تعلق بالقرآن الكريم فمقياس القراءات القرآنية ، وما تعلق بالشعر فمقياس علم العروض ... وثانيها المقاييس المساعدة وهي التي تدعم من خلال مفرداتها القضايا الصوتية لتضمنهاالكثير من المفاهيم الصوتية مثل علم البلاغة وعلم الصرف واللسانيات والمدارس اللسانية. الكلمات المفتاحية:التعليمية، الصوتيات العربية، المحتوى المعرفي،الوسائل، الطرائق.
Cette recherche porte sur l'enseignement des sons linguistiques au Département de littérature arabe de l'Université de Ouargla, en termes de contenus cognitifs, de moyens et de méthodes, en s'appuyant sur deux types de standards dont le premier est le fondamental qui présente la phonétique en direct, quia été développé comme base à cet effet. Il est de trois types selon la nature du code linguistique, la poésie, la prose et le Coran, et cela est une question prédominance. Ce qui est lié à la prose est le standard de la phonologie et de la phonétique arabes, ce qui est lié au Saint Coran est le standard des lectures coraniques, et ce qui est lié à la poésie est le standard de la prosodie... Le second est les standards auxiliaires qui à travers leur vocabulaire, ils soutiennent questions phonétiques car ils incluent de nombreux concepts phonétiques tels que la rhétorique, la morphologie, la linguistique et les écoles linguistiques.
This research deals with the teaching of Arabic phonetics in the Department of Arabic Literature at Ouargla University, in terms of its cognitive content, methods and means, based on two types of criteria:The first type is the basic criteria, which presents the material of phonetics directly. It has been established for this purpose and is of three types according to the nature of the linguistic corpus, namely poetry, prose and the Quran. This is from the point of view of preponderance. As for prose, the criteria are the phonology and Arabic phonetics, and as for the Quran, the criteria are the Quranic readings, and as for poetry, the criteria are the science of prosody. The second type is the auxiliary criteria, which support phonetic issues through their vocabulary, as they include many phonetic concepts such as rhetoric, morphology, linguistics and linguistic schools.
Description: التخصص: اللسانيات التطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36354
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
قماري يسرى.pdf458,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.