Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36469
Title: دور الاتصال الإقناعي في الوكالات السياحية للترويج للتراث الثقافي دراسة ميدانية على متعاملي وكالة هدار ترافل للسياحة الصحراوية بغرداية
Authors: صانع, رابح
تومي, جهيدة
بقاري, خولة
Keywords: الاتصال الإقناعي
الوكالات السياحية
الترويج
التراث الثقافي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الاتصال الإقناعي في الوكالات السياحية للترويج للتراث الثقافي، حيث انطلقت من تساؤل رئيسي مفاده: ما هو دور الاتصال الإقناعي في الترويج للتراث الثقافي في وكالة هدار ترافل للسياحة الصحراوية بغرداية؟ واندرجت هذه الدراسة ضمن الدراسات الوصفية، معتمدة على منهج الوصفي ومستخدمة كل من المقابلة والاستبيان كأدوات لجمع البيانات، وطبقت على عينة قصدية من الأفراد المتعاملين مع وكالة هدار ترافل والمقدرة ب 100 فرد، وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: أن أغلب أفراد العينة يوافقون على أن تصميم وكالة هدار ترافل للسياحة الصحراوية لرسائل واضحة حول التعريف بالتراث الثقافي، كما أنهم يرون أن وكالة هدار ترافل للسياحة الصحراوية تستخدم الصور والفيديوهات كشواهد للتراث الثقافي التي تروج له، إضافة إلى ذلك فإن وكالة هدار ترافل للسياحة الصحراوية تقوم بتكرار نشر مواضيع حول السياحة عبر صفحات مواقع التواصل الاجتماعي من أجل إقناع أكبر عدد من الناس، كما تعتمد على الجانب العاطفي في الترويج للتراث الثقافي بالمنطقة، كما توصلنا إلى أن الأساليب الإقناعية الموظفة في وكالة هدار ترافل للسياحة الصحراوية تساهم في الترويج للتراث الثقافي بالمنطقة، بالإضافة إلى أن إقناع الناس بالتراث الثقافي بالمنطقة يساهم في تنشيط السياحة بالبلاد.
This study aims to identify the role of persuasive communication in tourist agencies to promote cultural heritage. It started with a main question: What is the role of persuasive communication in promoting cultural heritage in the Hadar Travel Desert Tourism Agency in Ghardaia? This study was included within the descriptive analyses, relying on the descriptive approach and using both the interview and the questionnaire to collect data. It was applied to a purposive sample of individuals dealing with Hadar Travel Agency, estimated at 100 participants. The study reached several results, the most important of which are: Most sample members agree that Hadar Travel Desert Tourism Agency designed clear messages about introducing cultural heritage. They also believe that the Agency uses photos and videos as evidence of the cultural heritage it promotes, andHadar Travel Desert Tourism Agency repeatedly publishes topics about tourism on social media pages to persuade large groups of people. It also relies on the emotional aspect of promoting the region's cultural heritage,and The persuasive methods employed by Hadar Travel Desert Tourism Agency contribute to promoting the cultural heritage of the region, in addition to convincing people that it contributes to revitalizing tourism in the country.
Description: التخصص: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36469
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
toumi-djahida.pdf1,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.