Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36510
Title: العلاقة التربوية بين الأستاذ والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي (دراسة استكشافية) بمدينة ورقلة
Authors: محمدي, فوزية
غطاس, خديجة
Keywords: علاقة التربوية
صعوبات التعلم الاكاديمية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة التربوية بين الأستاذ والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية وكذا معرفة الفروق في العلاقة التربوية بين الأستاذ والتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية تبعا لمتغير( الأقدمية، والتخصص والمستوى التعليمي) ، ولتحقيق أهداف تم إتباع المنهج الوصفي الاستكشافي باعتباره المنهج الأنسب لهذه الدراسة، طبقت الدراسة على عينةقوامها(98)أستاذا في بعض ابتدائيات ورقلة و تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة و لتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبانة العلاقة التربوية بين الأستاذ والتلميذ ذي صعوبات التعلم الأكاديمية ببعض الابتدائيات ورقلة وبعد التأكد من خصائص السيكو مترية (الصدق والثبات) ولمعالجة فرضيات الدراسة تم الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية spss النسخة (25) ، وتم التوصل إلى النتائج التالية: 1. طبيعة العلاقة التربوية بين الأستاذوالتلاميذ ذوي صعوبات التعلم الأكاديمية موجبة. 2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في طبيعة العلاقة التربوية بين الأستاذ والتلاميذ ذوي صعوباتالتعلم الأكاديمية تعزى لمتغير الأقدمية. 3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في طبيعة العلاقة التربوية بين الأستاذ والتلاميذ ذوي صعوباتالتعلم الأكاديميةتعزى لمتغير التخصص. 4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في طبيعة العلاقة التربوية بينالأستاذ والتلاميذ ذوي صعوباتالتعلم الأكاديميةتعزى لمتغير المستوى التعليمي.
The study aims to know the nature of the educational relationship between the teacher and the student with academic learning difficulties as well as to know the differences in the educational relationship between the teacher and the student with academic learning difficulties according to the variable (seniority, specialization and educational level). and to achieve the objectives of the study, the exploratory descriptive method was followed as the most appropriate method for this study, the study was applied to a sample of) 98(teachers in some primary schools in Ouargla and they were selected in a simple random manner and to achieve the objectives of the study, the educational relationship questionnaire between teacher and student with academic learning difficulties was built in some primary schools in Ouargla and after confirmation: .1The nature of the pedagogical relationship between teacher and student with academic learning difficulties is positive. .2There are no statistically significant differences in the nature of the pedagogical relationship between the teacher and the student with academic learning difficulties due to the seniority variable. .3There are no statistically significant differences in the nature of the pedagogical relationship between the teacher and the student with academic learning difficulties due to the variable of specialization. .4There are no statistically significant differences in the nature of the pedagogical relationship between the teacher and the student with academic learning difficulties due to the educational level variable.
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36510
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghattas-khadidja.pdf574,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.