Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36583
Title: إدمان مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بالاكتئاب لدى المراهقين - دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ثانويات تقرت-
Authors: بوعافية, خالد
المقدم, شيماء
Keywords: ادمان مواقع التواصل الاجتماعي
الاكتئاب,المراهقين
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين إدمان مواقع التواصل الاجتماعي والاكتئاب لدى المراهقين . واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي لملائمته, موضوع و أهداف الدراسة, وتكونت عينة الدراسة من (50) تلميذ وتلميذة,منهم (16)تلميذا ,(34)تلميذة من ثاناويات تقرت .اختيروا بطريقة عشوائية وللإجابة على أسئلة الدراسة والتحقق من فرضياتها طبقت الباحثة مقياس بسمة حسن عيد يونس (2016) للإدمان مواقع التواصل الاجتماعي , ومقياس بيك للاكتئاب . ولتحلیل البیانات و معالجاتها إحصائیا، تم استخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعیة (spss). تم التوصل إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية بين ادمان على مواقع التواصل الاجتماعي والاكتئاب لدى عينة الدراسة - توجد فروق بين الجنسين في ادمان مواقع الواصل الاجتماعي - لا توجد فروق بين الجنسين في الاكتئاب
This study aimed to investigate the relationship between social media addiction and depression among adolescents. The method used by the researcher was descriptive to align with the study's topic and objectives.The study sample consisted of 50 students, including 16 male and 34 female students selected randomly from secondary schools in Touggourt. To answer the study's questions and verify the validity of its hypotheses, the researcher utilised the scale of Basma Hassan Eid Younis (2016) for social media addiction, the scale for depression of Beck,and Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for statistical analysis and data processing
Description: التخصص:علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36583
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lemkadem-chaima.pdf675,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.